Wypisanie z e-mailingu
poprzez odesłanie zwrotnego maila
Rezygnacja poprzez odesłanie maila
AnoMail obsługuje kilka metod rezygnacji z mailingu i najprostszą z nich jest wypisanie poprzez e-mail. Działa to tak, że odbiorca listu klika w link rezygnacji. Następnie otwiera mu się nowe okno domyślnego programu pocztowego i tworzy się wiadomość z określonym tematem np. Rezygnacja.
Gdy odbiorca odeśle taką wiadomość to lokalny moduł subskrypcji rozpoznaje ją po temacie wiadomości i podejmuje określone działania. Dla przykładu gdy wykryje temat „Rezygnacja” to wie, że ktoś chce się wypisać. Gdy natomiast w temacie będzie np. „Zgoda” to program wie, że odbiorca wyraża zgodę na przesłanie dalszych informacji handlowych.
Gdzie jest dostępna funkcja wypisania poprzez nowy e-mail z tematem?
Funkcja do rezygnacji z mailingu dostępna jest w każdej wersji programu AnoMail. W oknie edycji wiadomości klikamy przycisk Wypis/Zapis i wybieramy Poprzez wiadomość e-mail. Uzupełniamy wymagane pola czyli m.in. adres e-mail na jaki mają przychodzić rezygnacje, temat wiadomości itd.
Adres e-mail do przyjmowania rezygnacji zazwyczaj powinien to tożsamy z tym z którego realizowana jest wysyłka. Jednak nie stoi nic na przeszkodzie aby obsługi wypisów używać inny mail. Wszystko zależy od Państwa potrzeb organizacyjnych i wygody.
Parametry wypisania poprzez e-mail obejmują następujące pola:
- Adres e-mail na jaki klient ma odesłać maila z prośbą o wypisanie. Zalecamy aby to był ten sam adres e-mail, z którego będzie realizowana wysyłka. Ponadto ten adres należy ustawić w lokalnym module subskrypcji aby program wykrywał dla niego zgody i rezygnacje.
- Temat wiadomości, który będzie odróżniał maile z rezygnacjami np. Rezygnacja. W polu „Temat” znajduje się pole personalizacji {ODBIORCA#ADRES}, które po wysłaniu zostanie zastąpione adresem e-mail odbiorcy na który wysłano wiadomość. Funkcję można włączyć naciskając przycisk „Kto kliknął” widoczny na poniższym rysunku. Ta funkcjonalność przydaje się gdy wysyłacie Państwo pocztę na adres np. kowalski@example.com a odpowiedź z chęcią wypisania wysyłana jest przez klienta z innego adresu np. kowalski@onet.pl.
- Tytuł do linku rezygnacji – ten tekst pojawi się gdy ktoś najedzie myszką na link przed kliknięciem. Niektóre programy pocztowe nie obsługują tej funkcji więc zostanie zignorowana na przykład w programie Outlook.
- Tekst odnośnika do umieszczenia w treści – to będzie tekst który zobaczą odbiorcy w wiadomości.
- Treść nowej wiadomości – to co tu wpiszesz zobaczy odbiorca w treści wiadomości, która otworzy mu się w nowym oknie. Niektóre programy pocztowe nie obsługują tej funkcji więc ją zignorują ale np. Outlook lub GMail pokaże klientowi to co wpiszecie w tym miejscu.
Wstaw link rezygnacji ale nazwij go inaczej
Po naciśnięciu przycisku Wstaw zostanie wstawiony link rezygnacji. Nie zalecamy używania polskich znaków w temacie maila bo niektóre programy pocztowe mogą z tym mieć problem. Ze względów antyspamowych radzimy aby nie używać słów „Rezygnacja„, „Unsubscribe„, „Remove„.
Powyższe słowa często znajdują się w niechcianej korespondencji, dlatego filtry antyspamowe nauczyły się je wykrywać i mogą automatycznie oznaczać wiadomości zawierające wspomniane wyrazy jako spam. Taki prosty błąd może prowadzić do automatycznego usuwania lub blokowania Waszych maili, zanim dotrą do odbiorcy.
Aby uniknąć takich sytuacji, warto stosować alternatywne frazy lub formaty linków do rezygnacji z subskrypcji, które są mniej narażone na wykrycie przez filtry jako spam. Zastosowanie bardziej subtelnych i nietypowych sformułowań może pomóc w zapewnieniu, że wiadomość dotrze do odbiorcy.
W razie potrzeby naciskając przycisk Sprawdź i wybierając funkcję Analizator treści można przekonać się czy Państwa list nie zawiera słów na które wyczulone są filtry antyspamowe. Jeżeli program pokaże, że trzeba coś poprawić to szukamy synonimów lub innych wyrazów.
Pokrewny temat: Jak korzystać z analizatora treści listu?
Co dzieje się dalej u odbiorcy listu?
Adresat Państwa korespondencji otrzymuje mail i klika w link rezygnacji. Otwiera mu się nowe okno w jego domyślnym programie pocztowym i wyświetla się nowa wiadomość z ustawionym przez Państwa adresem e-mail odbiorcy, tematem wiadomości oraz treścią. Aby wypisanie poprzez e-nowy e-mail z określonym tematem zadziałało, program pocztowy odbiorcy musi obsługiwać komendę mailto: czyli wyślij mail do.
Na poniższym rysunku pokazano wiadomość na koncie GMail. Po kliknięciu w link rezygnacji otwiera się okno nowej wiadomości w którym uzupełniono już wszystkie dane. W związku z tym Państwa odbiorca mailingu klika przycisk Wyślij i GMail odsyła do Was maila z tematem „Rezygnacja” oraz adresem e-mail na jaki wysłaliście e-mail np. „Rezygnacja mateusz.test@gmail.com”.
Włącz w AnoMail obsługę zwrotów i rezygnacji
Po przyjściu maila z rezygnacją może zostać automatycznie obsłużony przez lokalny moduł subskrypcji, który wykryje rezygnację i umieści odbiorcę na liście wypisanych. Potem decydujecie co z nim zrobić np. Dodać na listę zastrzeżoną. Automatycznie adres osoby rezygnującej nie jest blokowany. Trafia na listę „wypisanych” i Państwo decydujecie co dalej.
Podgląd adresów ze statusem „wypisany” dostępny jest w module wysyłkowym AnoMail pod przyciskiem Subskrypcja. Jedni nasi klienci dodają takie osoby na listę zastrzeżoną, inni próbują jeszcze motywować ich jakoś aby nie wypisywali się, zwłaszcza jeżeli jest to ważny klient lub kontrahent.
Na tej samej zasadzie sterując tematem można obsługiwać zgody na przesłanie informacji handlowych. W takim przypadku wstawiacie link wypisania poprzez e-mail ale w temacie wpisujecie inne słowo np. „Zgoda”. W razie potrzeby można iść krok dalej i zbierać zgody na kontakt telefoniczny lub gdy ktoś wyrazi zgodę to przesłać automatyczną wiadomość z kodem rabatowym itd.
Zobacz: Jak skonfigurować moduł subskrypcji do obsługi rezygnacji i zgód?
Nie każdy program pocztowy obsługuje metodę wypisu poprzez nowy e-mail
Wstawienie linków rezygnacji obsługiwanych na zasadzie odesłania maila z określonym tematem jest łatwe ale nie zawsze zadziała. Gdy program pocztowy odbiorcy nie obsługuje komendy mailto: (wyślij mail do) np. stare programy typu Webmail, to efekt będzie taki jak na poniższej grafice, czyli gdy ktoś kliknie w link wypisania to pojawi mu się komunikat „404 – Nie znaleziono strony”.
Nie jest to wina błędnego linku wstawionego w AnoMail, tylko tego, że program pocztowy nie obsługuje tej metody wypisania lub użytkownik w swoim systemie operacyjnym nie ustawił domyślnego programu pocztowego. Najczęściej problem z wypisaniem poprzez nowy mail, mają programy typu webmail np. poczta.WP.pl. Dlatego bardziej uniwersalnym rozwiązaniem jest zastosowanie funkcji wypisywania poprzez stronę internetową. Tę metodę obsługują wszystkie programy pocztowe.

Co to jest program pocztowy webmail?
Webmail to aplikacja internetowa umożliwiająca dostęp do konta e-mail za pośrednictwem przeglądarki internetowej, bez potrzeby korzystania z dedykowanego programu pocztowego zainstalowanego na komputerze. Pozwala na wysyłanie, odbieranie i zarządzanie wiadomościami e-mail z dowolnego miejsca z dostępem do internetu.
Co to jest komenda mailto i do czego służy?
Komenda mailto: to schemat URI używany do tworzenia odnośników, które otwierają okno domyślnego klienta pocztowego z automatycznie wypełnionym polem Do na podstawie podanego adresu e-mail oraz uzupełnionym tematem wiadomości. Służy do ułatwienia użytkownikom rozpoczęcia wysyłania wiadomości e-mail z poziomu przeglądarki internetowej lub aplikacji pocztowej.
Oto przykładowa komenda która tworzy nowego maila zaadresowanego do biuro@example.com z tematem „Rezygnacja”
mailto:biuro@example.com?Subject=Rezygnacja
Inny przykład hiperłącza, które generuje nowy maila z określonym tematem oraz treścią. Zwracamy uwagę aby nie używać polskich znaków oraz „spacje” zastąpić „%20”. Niektóre programy pocztowe podczas generowania maila bezpośrednio z linku muszą mieć problem ze „spacjami” dlatego można je zastąpić „procent dwadzieścia”.
mailto:biuro@example.com?Subject=Rezygnacja%20z%20newslettera&body=Odeslij%20tego%20maila...
Umieść skrypt rezygnacji w domenie wysyłkowej
Tak jak wspomniano wcześniej nie wszystkie programy pocztowe obsługują metodę wypisania poprzez odesłanie maila, i po kliknięciu w link wypisania może się komuś wyświetlić komunikat błędu: „404 – Brak strony”. Dlatego lepiej zastosować metodę wypisu poprzez kliknięcie w link do Państwa witryny. Ta metoda działa bardzo dobrze we wszystkich programach pocztowych, jednak jej użycie wymaga umieszczenia na Państwa witrynie skryptu PHP, który przyjmie od AnoMail adres e-mail klienta, który chce się wypisać.
W dalszej kolejności skrypt przesyła do Was e-mail z danymi osoby rezygnującej. Na tej podobnej zasadzie jak mechanizm wypisania poprzez e-mail. Przykładowy skrypt PHP do wypisania przez stronę znajdziecie logując się na swoje konto w serwisie AnoMail.pl. Do skryptu dołączona jest instrukcja obsługi więc nie powinno być problemu z jego instalacją na Państwa stronie.
Zalecany temat: Jak wstawić link rezygnacji przez stronę?
Inne zagadnienia dotyczące wysyłek e-mail

Konsultacje i szkolenia z programu mailingowego AnoMail
Zapraszamy na indywidualne konsultacje i szkolenia z programu mailingowego AnoMail, które realizowane są zdalnie poprzez TeamViewer QuickSupport oraz TeamViewer QuictJoin. Specjalna wersja oprogramowania szkoleniowego TeamViewer zapewnia wysokiej jakości połączenie między trenerem oraz kursantami

Instalacja AnoMail na kilku komputerach PC
Program AnoMail można zainstalować w firmie na kilku stanowiskach i pracować na wspólnych danych np. tych samych bazach adresowych, listach zastrzeżonych lub szablonach wiadomości e-mail. Domyślnie program zainstalowany w komputerze użytkownika pracuje na swoich bazach adresowych, lokalnej liście zastrzeżonej oraz własnym archiwum.

Integracja AnoMail z ProFlow (mini CRM i ITS) do obsługi zapytań od klientów
AnoMail został zintegrowany z systemem ProFlow, co otwiera nowe możliwości i zapewnia jeszcze bardziej efektywną obsługę klientów. W skrócie integracja polega na tym, że wysyłacie masową korespondencję z AnoMail a w ProFlow obsługujecie odpowiedzi i zgłoszenia od potencjalnych klientów