Animacja grafiki w newsletterach

animowane GIFy w mailingu

Jak działa Animacja grafiki w newsletterach?

Newslettery, w których znajduje się animowana grafika GIF cechują się wyższą klikalnością a tym samym wzrasta skuteczność wysyłki. Dlatego e-marketerzy coraz chętniej stosują grafię w formacie animowanego GIFa aby przykuć uwagę odbiorcy oraz wzmocnić swój przekaz marketingowy.

Animacja grafiki w newsletterach w dalszym ciągu jest elementem, który pozwala wyróżnić się pośród wielu innych wiadomości, które trafiają każdego dnia na skrzynki Państwa klientów. Wystarczy przygotować w jednym z serwisów do tworzenia animowanych GIFów ruchomy obrazek a następnie wstawić go do wiadomości.

Kiedy powinno się wykorzystać animowane gify?

Animowane gify w newsletterach sprzedażowych świetnie sprawdzają się podczas np. święta zakupowego o nazwie „Black Friday”. W tym dniu każdy wysyła oferty zniżkowe więc dodając animowany obrazek możecie Państwo przyciągnąć uwagę klientów do oferowanego przez siebie rabatu.

Animowane gify często wykorzystywane są w nagłówkach wiadomości lub wstawiane są do treści newslettera jako migający przycisk, zachęcając do kliknięcia i przejścia na stronę z ofertą.

Animacja grafiki w newsletterach​
Zaprojektuj swój obrazek i zamień go na efektowną animację w formacie GIF

Animowane gify w newsletterze z AnoMail

Wykorzystanie animacji w newsletterach nie tylko uatrakcyjni wygląd newslettera ale może być użyte do prezentacji produktu, który np. będzie się zmieniał (zdjęcia z różnych stron). Program AnoMail pozwala na umieszczanie w wiadomościach e-mail animowanych gifów. W tym celu należy przejść do okna edycji wiadomości e-mail (kliknij Nowy list) a następnie nacisnąć przycisk Grafika. Zostanie wyświetlonych kilka opcji dodawania grafiki, z których można wybrać pierwszą o nazwie Wstaw obraz z dysku bez ingerencji.

Program umieści obrazek GIF w wiadomości dokładne w takiej formie w jakiej zostanie przez Państwa przygotowany. Ponadto obrazek zostanie domyślnie osadzony w treści listu więc od razu wyświetli się u odbiorcy. Dlatego przed wstawieniem animowanego pliku gif należy sprawdzić jego wagę i ewentualnie zoptymalizować go.

Ruchome obrazki osadzone w mailu lub dociągane z serwera internetowego

Jest także możliwość wstawiania animowanego obrazka z serwera internetowego. W tym przypadku animowany GIF powinien być umieszczony na Państwa stronie internetowej. Służy do tego funkcja Wstaw obraz z serwera internetowego.

Ta funkcja działa w ten sposób, że animowany gif będzie dociągany z Państwa strony internetowej w momencie gdy odbiorca kliknie w swoim programie poczty przycisk „Pobierz obrazy” lub „Wyświetl grafikę”.

W tym przypadku dopiero po „pobraniu grafiki”, program pocztowy np. Outlook 2019 wyświetli taką animację jak ta, którą przedstawiony na poniższym rysunku.

Animowane gify
Animowana grafika GIF utworzona w serwisie Crello

Animacja grafiki w newsletterach a ciężar wiadomości e-mail

Animowane newslettery świetnie sprawdzają się w wideo email marketingu. Korzystając z animowanego GIFa, można „symulować” wideo mailing lub nawet wstawić ruchomy obrazek, który będzie zawierał podkład dźwiękowy. Tak plik w formacie GIF oprócz tego, że jest animowany może zawierać podkład dźwiękowy.

Jednakże nie zalecamy dodawania dźwięku do obrazka bo zwiększa się ciężar grafiki a tym samym rośnie waga newslettera. Ponadto niektórzy odbiorcy mogą się zdenerwować lub poczuć się zagubieni gdy ich komputer zacznie sam odtwarzać muzykę po otwarciu Państwa newslettera.

Gdzie można stworzyć animowane gify do mailingu?

Na rynku jest wiele serwisów internetowych, które pomagają w tworzeniu ruchomych obrazków np. np. Ezgif, Giphy, Crello lub Canva. Serwisy te np. Ezgif pozwalają na zoptymalizowanie gotowego plik GIF. Można także przyciąć go, zmniejszyć rozdzielczość lub liczbę klatek na sekundę. Wszystko po to aby waga listu była jak najmniejsza.

Zaczynamy od Crello a kończymy na Ezgif

Dla przykładu przechodzimy do serwisu Crello w celu zaprojektowania własnej grafiki. Crello to darmowe narzędzie do projektowania graficznego, które pomoże Państwu przygotować imponujące treści na podstawie gotowych szablonów, które można dowolnie modyfikować.

W Crello wybieramy szablon o rozdzielczości np. 500×300 pikseli. Następnie nakładamy na niego tekst i ustawiamy animacje obrazków lub tekstów. Długość całkowitej animacji nie powinna być zbyt długa (maks. 5 sekund).

Im dłuższy czas animacji tym waga ruchomego gifa będzie większa a tym samym zwiększy się waga listu. Z Crello obraz możemy zapisać w formacie GIF (zalecane, bez dźwięku) lub w formacie MP4 (opcjonalnie wideo z dźwiękiem).

Animacja grafiki w newsletterach​
Animowana grafika GIF zoptymalizowana w EZGIF

Optymalizacja animowanego pliku gif

Gdy ruchomy obrazek GIF zostanie pobrany na dysk Państwa komputera to de facto od razu nadaje się do użycia w programie AnoMail ale warto go zoptymalizować czyli zmniejszyć jego wagę. W tym celu idziemy do drugiego serwisu np. EZGIF i wybieramy funkcję GIF optymizer czyli optymalizacja GIF.

Ustawiamy poziom kompresji np. 98, i po chwili otrzymamy gotowy plik z mniejszą wagą zależną od ustawionych parametrów optymalizacji. Im większa kompresja tym mniejsza wielkość pliku użytego do animacji grafiki w newsletterze ale także gorsza jakość. W związku z powyższym musicie Państwo samodzielne dobrać parametry do swoich potrzeb.

Animowany GIF - Optymalizacja
Narzędzie do optymalizacji i zamiany filmu wideo (MP4) na animowany GIF

Animowane GIFy i programy pocztowe

Nie wszystkie programy pocztowe wyświetlą animację zawartą w obrazku GIF. Dla przykładu starsze wersje programu Microsoft Outlook wyświetlą tylko tylko pierwszą klatkę z animowanego GIFa. Innymi słowy pokażą statyczny obrazek.

Dlatego aby mieć pewność, że kluczowe informacje dotrą do wszystkich odbiorców Państwa newslettera, niezależnie od tego z jakiego programu pocztowego korzystają, należy wszystkie kluczowe informacje zamieścić w pierwszej klatce animowanego GIFa.

Nie zalecamy dodawania dźwięku do animowanych obrazów

Warto również wspomnieć, że nie wszystkie programy pocztowe odtworzą dźwięk dołączony do obrazka więc raczej sugerujemy aby nie dodawać dźwięków do plików GIF.

Proszę także pamiętać, że animacja grafiki w newsletterach pełni rolę uzupełniającą do tego co zamieścicie Państwo w wiadomości więc lepiej nie dodawać jednego dużego migającego obrazka tylko lepiej umieścić go jako przerywnik w tekście wiadomości.

Animowane newslettery i personalizacja w emailingu

Zachęcamy aby wykorzystać animowane newslettery w celu zwiększenia zaangażowania odbiorców Państwa newsletterów. Większe zaangażowanie oznacza mniejsze ryzyko kwalifikacji Państwa kolejnych e-mailingów jako spam. Dlatego warto dodać „migający” obrazek informujący np. o promocji lub o jakimś wydarzeniu.

Warto również wykorzystać możliwość personalizacji newslettera i zwracać się do odbiorcy po imieniu lub umieścić inne informacje o nim, które sprawią iż będzie miał wrażenie, że list został skierowany tylko do niego.

Animacja grafiki w newsletterach tematy dodatkowe: