Mierzenie skuteczności mailingu

Statystyki kliknięć (CTR), otwarć (OR)

Mierzenie skuteczności mailingu w AnoMail

Wiele osób skupia się tylko i wyłącznie na tym aby wysłać jak najwięcej wiadomości e-mail, licząc na to że im więcej wyśle się tym więcej potencjalnych klientów odpowie na wiadomość. Jest to błędne podejście. Mierzenie skuteczności mailingu powinno być wykonywane po zakończeniu każdej akcji mailingowej.

Analiza kliknięć w linki, informacja o tym do kogo poczta nie dotarła jest podstawową funkcjonalnością naszego oprogramowania i warto z niej skorzystać aby dowiedzieć się ile osób kliknęło w odnośnik i obejrzało ofertę na Państwa stronie internetowej. Większa ilość wejść na witrynę firmy jest niezbędna aby polepszyć pozycję w rankingu Google (SEO),

Analiza dostarczalności poczty oraz śledzenie kliknięć i otwarć

Nasz program do newslettera potrafi samodzielnie wykryć zwroty z niedostarczonej korespondencji email  tzw. odbicia (ang. Bounces) ale aby móc mierzyć ilość kliknięć (CTR) lub otwarć (OR) musi być podłączony do zewnętrznego systemu trakującego czyli np. Google Analytics.

Zintegruj AnoMail z Google Analytics i śledź skuteczność wysyłek

Integracja polega na wstawieniu do treści listu linku śledzącego. Dzięki niemu AnoMail przekazuje do serwisu Google Analytics kto kliknął w link, ile czasu spędził na stronie, jakie inne podstrony oglądał itd. Po zalogowaniu na stronie Google Analytics można sprawdzać np. ile klików wygenerował mailing po wysłaniu poczty do bazy np. XYZ a ile do bazy ABC.

Statystyki kliknięć w link

Wskaźnik CTR (Click Through Rate) pozwala określić jakie było zainteresowanie naszą ofertą bądź informacją zawartą w mailingu. Działa to w ten sposób, że do wiadomości e-mail wstawiany jest link śledzący.

W momencie gdy ktoś kliknie w ten link i przejdzie na stronę internetową np. z produktem lub usługą, system analityczny zapisuje informację. Należy pamiętać, że nie wszyscy czytający nasze maile decydują się na kliknięcie w link.

Pokrewny temat: Usuwanie błędnych adresów z odbić (ang. Bounces)

Wstaw link śledzący do wiadomości e-mail

Linki śledzące wstawia się w AnoMail w oknie edycji wiadomości. W tym celu kliknij przycisk Statystyki i wybierz funkcję Ilość kliknięć. Program wstawi do listu link wraz z parametrami śledzącymi, które przekazuje do Google Analytics. W wiadomości może być kilka linków śledzących kliknięcia w różne oferty.

Po wstawieniu linku śledzącego można wysłać mailing. Następnie odczekać minimum 24h i potem zalogować się na swoje konto Google Analytics. W dalszej kolejności kliknąć Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Źródło/Medium i przeanalizować skuteczność swojej wysyłki zgodnie z tym co pokazano na poniższym rysunku.

Wybierając dodatkowe źródło można zobaczyć, która z baz adresowych do których skierowano mailing wygenerowała najwięcej wejść na stronę czyli kliknięć.

Sprawdź na wykresach ile było kliknięć po wysyłce do danej bazy

W omawianym przypadku po wysyłce mailingu do bazy o nazwie „Blog4” nastąpiły 247 wejścia. Kolejna baza o nazwie „DBFirmy9” wygenerowała 195 wejść na stronę. Z kolei w bazie „FrmDB6a” były 129 kliknięcia. Każde kliknięcia to unikalny użytkownik, który odebrał Państwa wiadomość i kliknął w link śledzący.

Pokrewny temat: Używanie śledzika do śledzenia kliknięć w wybrany link

Raporty dostarczalności w Archiwum wysyłek

Wszystkie wysłane wiadomości zapisywane są na dysku Państwa komputera i są dostępne pod przyciskiem Archiwum. Przechodząc do archiwum korespondencji e-mail można nacisnąć przycisk Dodatkowe działa i wybrać funkcję Pokaż analizę dostarczalności poczty. Program na wykresie kołowym pokaże do ilu odbiorców poczta dotarła oraz do ilu odbiorców nie można było dostarczyć wiadomości.

W każdej chwili można wznowić wysyłkę tej samej wiadomości do tej samej grupy odbiorców lub usunąć z listy wysyłkowej nieprawidłowe adresy (zalecane) aby ponownie nie wysyłać na nie poczty gdyż każda wysyłka generująca odbicia obniża reputację nadawcy.

Aby usunąć nieprawidłowe adresy należy w głównym oknie programu AnoMail nacisnąć przycisk Sprawdź maile i wybrać funkcję Usuń błędne adresy ze zwrotów własnych. Program usunie twarde i miękkie odbicia.

Zobacz: Od czego zależy reputacja nadawcy wiadomości?

Statystyka wysyłki w Archiwum korespondencji
Raport z wysyłki wybranej kampanii e-mail w każdej wersji programu AnoMail

Adresy e-mail prezentowane są z podziałem na:

  • Aktualne czyli dostarczalne (ang. Deliverable) tzn. poczta dotarła do odbiorcy lub nie mamy informacji o problemach z dostarczeniem.
  • Błędne – twarde zwroty (ang. Hard bounce) czyli adres nadaje się do usunięcia i nie należy ponawiać na niego wysyłki.
  • Nieaktualne – miękkie zwroty (ang. Soft bounce) np. zapchana skrzynka. Taki adres też zalecamy usunąć.
  • Blokady antyspamowe tzw. RBL – odbiorca odrzucił przyjęcie poczty od Państwa bo uznał Wasz list jako spam.

Statystyki wyświetleń (OR, Open Rate)

Aby włączyć w AnoMail statystyki otwarć należy przejść do edycji listu a następnie nacisnąć przycisk Statystyki i wybrać funkcję Ilość wyświetleń. Program AnoMail wstawi do listu mały, przeźroczysty obrazek śledzący. W momencie, gdy odbiorca odbierze wiadomość, obrazek zostanie odczytany i system mierzący statystyki będzie „wiedział”, że wiadomość została odczytana.

Wskaźnik OR (Open Rate) oznacza ilość otwarć mailingu. Dzięki niemu wiadomo ile osób wyświetliło nasz list. Innymi słowy możemy dowiedzieć się jakie było zainteresowanie wysłanym przez nas mailingiem. Rzeczywisty wskaźnik OR jest obecnie wyższy niż ten, który podają systemy analityczne gdyż większość odbiorców blokuje wyświetlanie obrazków śledzących.

Wskaźnik otwarć ang. Open Rate wyliczany jest jako stosunek liczby otwartych maili do wszystkich wysłanych i wyrażany jest w procentach. Aby go obliczyć, dzielimy liczbę otwarć przez liczbę wszystkich wysłanych maili i mnożymy przez 100%.

AnoMail współczynnik Open Rate
Wzór na wyliczanie wskaźnika otwarć OR (Open, Rate)
Chcesz wdrożyć statystyki mailingu w swojej firmie?

Oferujemy szkolenia i zdalne konsultacje

Szkolenia realizowane są przez specjalny moduł TeamViewer

Google Analytics i statystyki kliknięć

Mierzenie skuteczności mailingu można skutecznie przeprowadzać za pomocą statystyk Google Analytics oraz analizy kliknięć w linki śledzące. Google Analytics pozwala na śledzenie ruchu generowanego przez kampanie e-mailowe dzięki zastosowaniu tagów UTM, które umożliwiają przypisanie wizyt do konkretnej kampanii. 

Dzięki nim można monitorować wskaźniki, takie jak liczba sesji, współczynniki odrzuceń, średni czas spędzony na stronie czy liczba konwersji lub nawet dowiedzieć się kto kliknął w konkretny link zamieszczony w mailu. Analizując te dane, można ocenić, jak skutecznie mailing przekłada się na działania prowadzone przez użytkowników na stronie.

Kliknięcia w linki śledzące w samych e-mailach pozwalają zrozumieć, które elementy wiadomości są najbardziej angażujące dla odbiorców. Ilość kliknięć w poszczególne linki może wskazywać na ich atrakcyjność oraz efektywność call-to-action. 

Połączenie wyników z tych dwóch źródeł danych – Google Analytics oraz analizy dostarczalności samych wiadomości – daje głęboki wgląd w skuteczność kampanii mailingowej, umożliwia optymalizację treści i strategii, a także lepsze zrozumienie odbiorców.

Na poniższym rysunku pokazano nazwę kampanii (kolumna Kampania) oraz ile wygenerowała kliknięć wraz z informacją o czasie wizyty oraz ilości odwiedzonych stron.

Statystyki to nie wszystko. Zobacz artykuły:

Sprawdzanie adresu email

Sprawdzanie adresu email przed wysyłką e-mailingu (Emailable)

AnoMail we współpracy z Emailable umożliwia weryfikację aktualności adresów e-mail odbiorców przed wysyłką wiadomości. Dzięki temu możesz uniknąć wysyłania maili na nieistniejące lub nieaktywni adresy, co zwiększa skuteczność kampanii i poprawia reputację nadawcy. Dodatkowo AnoMail eliminuje odbicia z niedostarczonej poczty (bounces)

Czytaj więcej »