Mierzenie skuteczności mailingu
Statystyki kliknięć (CTR), otwarć (OR)
Mierzenie skuteczności mailingu w AnoMail
Wiele osób skupia się tylko i wyłącznie na tym aby wysłać jak najwięcej wiadomości e-mail, licząc na to że im więcej wyśle się tym więcej potencjalnych klientów odpowie na wiadomość. Jest to błędne podejście. Mierzenie skuteczności mailingu powinno być wykonywane po zakończeniu każdej akcji mailingowej.
Analiza kliknięć w linki, informacja o tym do kogo poczta nie dotarła jest podstawową funkcjonalnością naszego oprogramowania i warto z niej skorzystać aby dowiedzieć się ile osób kliknęło w odnośnik i obejrzało ofertę na Państwa stronie internetowej. Większa ilość wejść na witrynę firmy jest niezbędna aby polepszyć pozycję w rankingu Google (SEO),
Analiza dostarczalności poczty oraz śledzenie kliknięć i otwarć
Nasz program do newslettera potrafi samodzielnie wykryć zwroty z niedostarczonej korespondencji email tzw. odbicia (ang. Bounces) ale aby móc mierzyć ilość kliknięć (CTR) lub otwarć (OR) musi być podłączony do zewnętrznego systemu trakującego czyli np. Google Analytics.
O ile statystyki kliknięć i otwarć muszą być dodane do wiadomości o tyle statystyki dostarczalności są dostępne po naciśnięciu przycisku Sprawdź maile. Po wybraniu funkcji Pokaż raport wysyłki dla bieżącej grupy odbiorców można zobaczyć do ilu odbiorców poczta dotarła.

Na powyższym wykresie pokazano procentowy udział adresów z podziałem na:
- Dostarczono (ang. Deliverable) – odbiorcy do których poczta dotarła a przynajmniej nie mamy informacji, że list został odrzucony.
- Twarde odbicie (ang. Hard bounce) – nie udało się dostarczyć poczty ze względu na trwały błąd np. konto odbiorcy nie istnieje.
- Miękkie odbicie (ang. Soft bounce) – poczta nie dotarła w związku z tymczasowym błędem np. zapchana skrzynka odbiorcy.
- Odbicie antyspamowe (ang. Spam Block, RBL) – odbiorca nie przyjął poczty bo uznał nadawcę lub wiadomość za spam.
Zintegruj AnoMail z Google Analytics i śledź skuteczność wysyłek
Integracja polega na wstawieniu do treści listu linku śledzącego. Dzięki niemu AnoMail przekazuje do serwisu Google Analytics kto kliknął w link, ile czasu spędził na stronie, jakie inne podstrony oglądał itd. Po zalogowaniu na stronie Google Analytics można sprawdzać np. ile klików wygenerował mailing po wysłaniu poczty do bazy np. XYZ a ile do bazy ABC.
Statystyki kliknięć w link
Wskaźnik CTR (Click Through Rate) pozwala określić jakie było zainteresowanie naszą ofertą bądź informacją zawartą w mailingu. Działa to w ten sposób, że do wiadomości e-mail wstawiany jest link śledzący.
W momencie gdy ktoś kliknie w ten link i przejdzie na stronę internetową np. z produktem lub usługą, system analityczny zapisuje informację. Należy pamiętać, że nie wszyscy czytający nasze maile decydują się na kliknięcie w link.
Pokrewny temat: Usuwanie błędnych adresów z odbić (ang. Bounces)
Wstaw link śledzący do wiadomości e-mail
Linki śledzące wstawia się w AnoMail w oknie edycji wiadomości. W tym celu kliknij przycisk Statystyki i wybierz funkcję Ilość kliknięć. Program wstawi do listu link wraz z parametrami śledzącymi, które przekazuje do Google Analytics. W wiadomości może być kilka linków śledzących kliknięcia w różne oferty.
Po wstawieniu linku śledzącego można wysłać mailing. Następnie odczekać minimum 24h i potem zalogować się na swoje konto Google Analytics. W dalszej kolejności kliknąć Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Źródło/Medium i przeanalizować skuteczność swojej wysyłki zgodnie z tym co pokazano na poniższym rysunku.
Wybierając dodatkowe źródło można zobaczyć, która z baz adresowych do których skierowano mailing wygenerowała najwięcej wejść na stronę czyli kliknięć.
Sprawdź na wykresach ile było kliknięć po wysyłce do danej bazy
W omawianym przypadku po wysyłce mailingu do bazy o nazwie „Blog4” nastąpiły 247 wejścia. Kolejna baza o nazwie „DBFirmy9” wygenerowała 195 wejść na stronę. Z kolei w bazie „FrmDB6a” były 129 kliknięcia. Każde kliknięcia to unikalny użytkownik, który odebrał Państwa wiadomość i kliknął w link śledzący.
Pokrewny temat: Używanie śledzika do śledzenia kliknięć w wybrany link
Raporty dostarczalności w Archiwum wysyłek
Wszystkie wysłane wiadomości zapisywane są na dysku Państwa komputera i są dostępne pod przyciskiem Archiwum. Przechodząc do archiwum korespondencji e-mail można nacisnąć przycisk Dodatkowe działa i wybrać funkcję Pokaż analizę dostarczalności poczty. Program na wykresie kołowym pokaże do ilu odbiorców poczta dotarła oraz do ilu odbiorców nie można było dostarczyć wiadomości.
W każdej chwili można wznowić wysyłkę tej samej wiadomości do tej samej grupy odbiorców lub usunąć z listy wysyłkowej nieprawidłowe adresy (zalecane) aby ponownie nie wysyłać na nie poczty gdyż każda wysyłka generująca odbicia obniża reputację nadawcy.
Aby usunąć nieprawidłowe adresy należy w głównym oknie programu AnoMail nacisnąć przycisk Sprawdź maile i wybrać funkcję Usuń błędne adresy ze zwrotów własnych. Program usunie twarde i miękkie odbicia.
Adresy e-mail prezentowane są z podziałem na:
- Aktualne czyli dostarczalne (ang. Deliverable) tzn. poczta dotarła do odbiorcy lub nie mamy informacji o problemach z dostarczeniem.
- Błędne – twarde zwroty (ang. Hard bounce) czyli adres nadaje się do usunięcia i nie należy ponawiać na niego wysyłki.
- Nieaktualne – miękkie zwroty (ang. Soft bounce) np. zapchana skrzynka. Taki adres też zalecamy usunąć.
- Blokady antyspamowe tzw. RBL – odbiorca odrzucił przyjęcie poczty od Państwa bo uznał Wasz list jako spam.
Statystyki wyświetleń (OR, Open Rate)
Aby włączyć w AnoMail statystyki otwarć należy przejść do edycji listu a następnie nacisnąć przycisk Statystyki i wybrać funkcję Ilość wyświetleń. Program AnoMail wstawi do listu mały, przeźroczysty obrazek śledzący. W momencie, gdy odbiorca odbierze wiadomość, obrazek zostanie odczytany i system mierzący statystyki będzie „wiedział”, że wiadomość została odczytana.
Wskaźnik OR (Open Rate) oznacza ilość otwarć mailingu. Dzięki niemu wiadomo ile osób wyświetliło nasz list. Innymi słowy możemy dowiedzieć się jakie było zainteresowanie wysłanym przez nas mailingiem. Rzeczywisty wskaźnik OR jest obecnie wyższy niż ten, który podają systemy analityczne gdyż większość odbiorców blokuje wyświetlanie obrazków śledzących.
Wskaźnik otwarć ang. Open Rate wyliczany jest jako stosunek liczby otwartych maili do wszystkich wysłanych i wyrażany jest w procentach. Aby go obliczyć, dzielimy liczbę otwarć przez liczbę wszystkich wysłanych maili i mnożymy przez 100%.
Oferujemy szkolenia i zdalne konsultacje
Google Analytics i statystyki kliknięć
Mierzenie skuteczności mailingu można skutecznie przeprowadzać za pomocą statystyk Google Analytics oraz analizy kliknięć w linki śledzące. Google Analytics pozwala na śledzenie ruchu generowanego przez kampanie e-mailowe dzięki zastosowaniu tagów UTM, które umożliwiają przypisanie wizyt do konkretnej kampanii.
Dzięki nim można monitorować wskaźniki, takie jak liczba sesji, współczynniki odrzuceń, średni czas spędzony na stronie czy liczba konwersji lub nawet dowiedzieć się kto kliknął w konkretny link zamieszczony w mailu. Analizując te dane, można ocenić, jak skutecznie mailing przekłada się na działania prowadzone przez użytkowników na stronie.
Kliknięcia w linki śledzące w samych e-mailach pozwalają zrozumieć, które elementy wiadomości są najbardziej angażujące dla odbiorców. Ilość kliknięć w poszczególne linki może wskazywać na ich atrakcyjność oraz efektywność call-to-action.
Połączenie wyników z tych dwóch źródeł danych – Google Analytics oraz analizy dostarczalności samych wiadomości – daje głęboki wgląd w skuteczność kampanii mailingowej, umożliwia optymalizację treści i strategii, a także lepsze zrozumienie odbiorców.
Na poniższym rysunku pokazano nazwę kampanii (kolumna Kampania) oraz ile wygenerowała kliknięć wraz z informacją o czasie wizyty oraz ilości odwiedzonych stron.
Statystyki to nie wszystko. Zobacz artykuły:

Podpis elektroniczny dokumentów PDF do mailingu
W trakcie wysyłki mailingu, program AnoMail stosuje podpis elektroniczny dokumentów PDF przy pomocy tego samego certyfikatu S/MIME, którym podpisana jest poczta elektroniczna

Wstawianie hiperłącza do treści lub grafiki w mailu
Wstawianie hiperłączy do tekstu lub obrazków w e-mailu znacząco zwiększa jego funkcjonalność, umożliwiając odbiorcom łatwy dostęp do dodatkowych zasobów i informacji. Ponadto, używanie odnośników poprawia estetykę wiadomości i pomaga utrzymać jej przejrzystość, eliminując konieczność wklejania długich adresów URL. Używanie hiperłączy zwiększa zaangażowanie odbiorców, prowadząc do wyższej klikalności i skuteczniejszej komunikacji.

Serwery proxy do zmiany IP podczas zbierania adresów e-mail
AnoMail wykorzystuje serwery proxy do zbierania adresów e-mail, co pozwala na zmniejszenie ryzyka blokad lub ograniczeń w zbieraniu adresów z niektórych stron internetowych. Dzięki serwerom proxy można zmieniać adresy IP pod jakim strona internetowa widzi Państwa, a co za tym idzie można zmieniać geolokalizację.