Jak działa filtr antyspamowy?

omijanie filtra antyspamowego

Co to jest filtr antyspamowy i jak działa?

Filtr antyspamowy to program komputerowy, który działa najczęściej na serwerze poczty adresata lub bezpośrednio w programie pocztowym odbiorcy listu. Filtr antyspamowy analizuje wiele czynników zanim podejmie decyzję czy dany list umieścić w folderze spam lub czy od razu go skasować na poziomie serwera. Treść listu to tylko jeden z czynników, który decyduje czy Państwa list pojawi się u adresata w skrzynce odbiorczej czy trafi do wiadomości śmieci. Kolejne czynniki to reputacja serwera wysyłkowego, historia domeny wysyłkowej, obecność na listach spamerskich itd.

Na co zwraca uwagę filtr antyspamowy odbiorcy listu?

Zanim wiadomość e-mail pojawi się w skrzynce odbiorczej odbiorcy filtr antyspamowy na poziomie serwera sprawdza czy serwer wysyłkowy nadawcy znajduje się na popularnych listach spamerów np. SpamCop, Barracuda, SORBS itd. Jeżeli obecność serwera nadawcy na czarnych listach potwierdzi się to list jest automatycznie kasowany lub odrzucany z komunikatem „Nie przyjmujemy spamu”. Gdy obecność nadawcy na listach RBL nie potwierdzi się to sprawdzana jest reputacja serwera lub domeny w oparciu o wcześniejsze wysyłki. Antyspam sprawdza czy wcześniej przychodziła poczta z danej domeny lub z danego serwera do mailingu. Jeżeli poczta przychodziła to czy była przez odbiorców kasowana, oznaczana jako spam czy odbiorcy odpowiadali na wiadomości itd.

Analizowana jest treść listu, odnośniki oraz kolory i wielkość liter

Następnie filtr antyspamowy sprawdza czy w polu Do (ang. To) znajduje się adres odbiorcy. Potem analizowane są kolejne czynniki jak np. słowa w temacie listu, długość tematu, wielkość znaków itd. Sprawdzana jest także treść listu czy zawiera słowa używane w listach spamerskich lub ofertowych. Badana jest kolorystyka listu, wielkość liter a także ilość, waga i powierzchnia zajmowana przez grafikę. Antyspam sprawdza czy grafika jest osadzona w wiadomości czy dociągana z serwera.

Analizowane są odnośniki czyli linki umieszczone w liście. System sprawdza czy adresy domen wymienionych w wiadomości nie zawierają szkodliwych treści lub czy nie pojawiają się w innych wiadomościach oznaczanych przez odbiorę jako spam. Na koniec filtr antyspamowy zapisuje sumę kontrolną listu tzw. sygnaturę antyspamową i czeka czy na serwerze nie pojawią się kolejne wiadomości o podobnej sygnaturze. Jeżeli pojawią się masowe listy o takiej samej treści to system antyspamowy od razu wie, że ma do czynienia ze spamem i list oznacza jako spam lub prawdopodobny spam.

Jak działa filtr antyspamowy?​
Jak działa filtr antyspamowy tzn. na co zwraca uwagę mechanizm antyspamowy?

Za każdy błąd system nadaje punkty antyspamowe. Dla przykładu np. 1 punkt za brak włączonego podpisu DKIM na Państwa serwerze wysyłkowym. Następny punkt za brak konfiguracji SPF w domenie wysyłkowej. Kolejny punkt za zwrot „Szanowni Państwo” lub wykrzykniki w temacie itd. Po przekroczeniu 5 punktów list uznawany jest jako spam i do tematu listu dodawane jest słowo SPAM.

Gdy ilość punktów przekroczy próg wysokiego poziomu spamu (ang. Hight spam score) list jest kasowany lub odbijany (ang. Bounce) i do odbiorcy przychodzi zwrot z niedostarczonej poczty z informacją „Treść listu uznana za spam” lub „Nie przyjmujemy spamu”. AnoMail potrafi takie zwroty rozpoznać i pokazać do kogo poczta nie dotarła ze względów antyspamowych.

Jak unikać filtra antyspamowego?

Jeśli Państwa listy trafiają do spamu a już wiedzą Państwo jak działa filtr antyspamowy to w pierwszej kolejności należy sprawdzić czy Państwa wysyłki są odpowiednio uwierzytelnione czyli chodzi o to aby serwer pocztowy odbiorcy (mechanizm antyspamowy na serwerze odbiorcy) miał pewność, że list został wysłany przez Państwa a nie kogoś, kto się pod Was podszywa.

W związku z tym należy skontaktować się z Państwa lokalnym informatykiem lub firmą hostingową w której macie wykupiony serwer do mailingu i zapytać czy ustawiono na serwerze wysyłkowym (domenie wysyłkowej) następujące mechanizmy tj. SPF, DKIM, DIMARC oraz revDNS. Za brak każdego z tych zabezpieczeń otrzymujecie Państwo punkty od filtrów antyspamowych niezależnie od tego co i z jakiego programu pocztowego wysyłacie.

Punkty antyspamowe za każdy błąd

Popularny filtr antyspamowy SpamAssassin za każdy błąd dodaje punkty. Jeśli punktacja zbliży się do 2 punktów to list może zostać oznaczony jako spam. Jeżeli przekroczy punktów 5 to list na pewno trafi do spamu. Jeśli wymienione mechanizmy antyspamowe są prawidłowo ustawione a list nadal ląduje w spamie to trzeba przyjrzeć się treści listu czy nie ma znamion spamu lub czy nie wstawili Państwo jednego dużego obrazka zajmującego całą powierzchnię listu.

W programie AnoMail można to wszystko łatwo sprawdzić przechodząc do edytora treści listu i wybierając funkcję Sprawdź. Analizator antyspamowy treści pokaże Państwu, które słowa należy usunąć lub zamienić na inne. Analizator obrazków pokaże Państwu czy któryś z obrazków nie jest za duży lub nie ma złej nazwy tzn. takiej, na które reagują filtry antyspamowe. Analizator odnośników pokaże Państwu czy w treści listu nie ma nieprawidłowych linków, które nie są mile widziane przez filtry antyspamowe itd.

Jeśli po zastosowaniu się do zaleceń analizatorów antyspamowych z programu AnoMail list nadal będzie oznaczany jako spam to trzeba sprawdzić czy adres Państwa serwera poczty z którego wysyłacie mailingi (domeny) nie znajduje się na liście spamerskiej (RBL). Można to sprawdzić w programie AnoMail przechodząc do menu Raporty i wybierając funkcje Raport antyspamowy multi-abuse.

Reputacja serwera i zaangażowanie odbiorców

Jeśli nadal będzie problem z trafianiem do spamu to pozostaje ostatnia możliwość tj. reputacja Państwa serwera poczty (domeny) jest niska lub domena, z której wysyłacie pocztę została zakupiona w okresie krótszym niż 30 dni.

Niektóre filtry antyspamowe np. (Google/Gmail) analizują dodatkowo zaangażowanie odbiorców czyli biorą pod uwagę co odbiorcy korespondencji robią z Państwa listem. Jeśli od razu go kasują to filtr antyspamowy wie, że u innych Państwa list powinien być umieszczony w spamie itd.

Namów odbiorców aby klikali w linki dołączone do wiadomości e-mail lub dodali Twój adres e-mail do swojej książki kontaktów w programie pocztowym. Ma to szczególne znaczenie w przypadku odbiorców korzystających z programów pocztowych online np. GMail (ang. webmail) lub Outlook OWA.

Podpisz cyfrowo każdą wiadomość e-mail

Na koniec proponujemy skorzystać z podpisu elektronicznego wiadomości e-mail, który dostępny jest w Ustawieniach programu AnoMail. Każda wiadomość może być podpisana cyfrowo. Dzięki temu odbiorca wiadomości oraz filtr antyspamowy wie, że wiadomość została wysłana przez Państwa a nie kogoś kto się pod Państwa podszywa. Stosując podpisy cyfrowe zwiększa się wiarygodność Państwa wysyłek z AnoMail a odbiorcy listu nie boją się otwierać załączników lub klikać w linki zamieszczone w Państwa wiadomościach e-mail.

Podpis cyfrowy wiadomości e-mail w GMail
Podpis cyfrowy zmniejsza punktacje antyspamową

Jak działa filtr antyspamowy Google?

Filtry antyspamowe od Google i Microsoft są obecnie najbardziej skutecznymi mechanizmami do walki ze spamem. Poniżej zamieszczone zostały najważniejsze elementy, które bierze pod uwagę filtr antyspamowy GMail.

Najważniejsze elementy, które filtr antyspamowy GMail bierze pod uwagę:

  • Uwierzytelnienie serwera wysyłkowego czyli czy ustawiono na Państwa serwerze SPF, DKIM, DMARC oraz revDNS.
  • Obecność serwera wysyłkowego lub domeny na listach spamerskich. Google sprawdza czy adres IP Państwa serwera lub adres domenowy nie widnieje na popularnych listach spamerskich.
  • Treść wiadomości oraz temat i załączniki, sprawdza temat listu oraz treść w poszukiwaniu typowych dla spamu znamion np. jeden duży obrazek lub słowa „promocja”, „oferta”, „kredyt”, „szkolenie”, „Szanowni Państwo” itd.
  • Dane odbiorcy tzn. sprawdza czy list jest zaadresowany tylko do jednej osoby oraz czy w polu DO widnieje jej adres.
  • Oznaczenie masowych wiadomości oraz link wypisania czyli sprawdza czy do nagłówków listu dodano Precedence Bulk oraz List-Unsubscribe, które są wymagane w przypadku wysyłania masowych wiadomości na serwery Google.
  • Historia domeny i poprzednich e-mailingów kierowanych do serwerów Google. Analizuje czy wysyłali Państwo coś wcześniej ze swojej domeny oraz swojego serwera. Jeżeli nie było wysyłek to z automatu list może trafić do spamu.
  • Ocena zaangażowania odbiorców Państwa wiadomości tzn. sprawdza czy Państwa klienci od razu kasowali listy czy przenosili do folderu na później lub czy klikali w linki zamieszczone w wiadomości.
  • Ilość zgłoszeń antyspamowych – sprawdza ilu z Waszych odbiorców oznaczało Państwa wiadomości jako spam.
  • Waga listu oraz analiza załącznika. Listy cięższe niż 100 KB oraz zawierające załączniki mogą nie być wysyłane w całości. Tak Google zagląda do załącznika zwłaszcza jeżeli jest w popularnym formacie np. PDF, DOC itp.
  • Podobieństwo do wiadomości od innych firm, które wysyłają mailing o podobnej tematyce. Sprawdza jak odbiorcy traktowali wiadomości od innych firm, które zawierały treści podobne do tego co Państwo wysyłacie.

Jeśli ta tematyka Państwa interesuje to zapraszamy na indywidualne konsultacje lub szkolenia w trakcie których omawiamy wszelkie kwestie związane z omijaniem filtrów antyspamowych oraz pokazujemy w jaki sposób zwiększyć skuteczność mailingów używając mechanizmów wbudowanych w AnoMail. W ramach konsultacji oferujemy także diagnozę błędów w Państwa dotychczasowej komunikacji e-mail.

W związku z dużą ilością zgłaszających się do nas użytkowników, korzystających z innych systemów mailingowych informujemy, że nie oferujemy płatnych konsultacji dla osób, które nie korzystają z naszego systemu mailingowego.

Potrzebujesz porady lub indywidualnego doradztwa?

Chcesz poprawić dostarczalność wysyłek?

Zapraszamy na konsultacje dla użytkowników AnoMail

Jak wysyłać mailing aby nie trafić do spamu?

Zapraszamy na otwarte szkolenia

Szkolenie z e-mail marketingu w Katowicach

Centrum Kursów i Szkoleń
Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa
im. Wojciecha Korfantego

40-659 Katowice, ul. Harcerzy Września 3
Telefon: +48 696 728 230
OTWARtE