Jak zwiększyć dostarczalność wiadomości e-mail

wysyłanych z programu mailingowego AnoMail

treść listu to nie wszystko

Odpowiadając na pytanie jak zwiększyć dostarczalność wiadomości e-mail trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie czym jest dostarczalność oraz od czego zależ? Pod pojęciem dostarczalność poczty kryje się informacja ile wiadomości dociera do skrzynek odbiorców po wysłaniu mailingu z AnoMail.

To czy wiadomość e-mail pojawi się w skrzynce odbiorcy listu, trafi do folderu SPAM lub czy od razu zostanie skasowana na poziomie serwera odbiorcy zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest treść listu czyli co Państwo wysyłacie oraz w jaki sposób wiadomość jest przygotowana techniczne.

AnoMail jest transparentny dla filtrów antyspamowych odbiorców

Filtr antyspamowy odbiorcy nie wie, że wiadomość została wysłana z programu AnoMail. Jednakże analizuje to co Państwo wysyłacie oraz z jakich serwerów a także jakie strony reklamujecie w linkach umieszczonych w wiadomości.

Dlatego w pierwszej kolejności należy zadbać o to czy list nie ma znamion spamu tzn. czy w treści wiadomości nie znajdują się słowa lub frazy, na które wyczulone są filtry antyspamowe. W dalszej kolejności należy sprawdzić czy grafika wstawiona do treści listu nie jest za szeroka, zbyt ciężka lub czy nie zajmuje całej powierzchni listu.

Sprawdź treść wiadomości ale nie zapomnij także o innych czynnikach

W oknie edycji listu programu AnoMail znajduje się przycisk Sprawdź, który pozwoli sprawdzić czy wiadomość jest dobrze przygotowana. Przy czym jeżeli Państwa serwer wysyłkowy lub domena nie będzie dobrze skonfigurowana na potrzeby wysyłki newslettera to mimo iż wiadomość nie będzie miała znamion spamu to i tak list może nie dotrzeć do adresata.

Do kogo poczta dotarła?

Po zakończonej akcji mailingowej, najlepiej po upływie 24h naciśnij przycisk Sprawdź listę i wybierz funkcję Na podstawie zwrotów własnych. Program sprawdzi do ilu odbiorców z wybranej listy poczta dotarła, i pokaże komunikat podobny do tego który widać na poniższym rysunku.

Zwracamy uwagę, że zwroty z niedostarczonej poczty czyli tzw. odbicia (ang. Bounces) mogą przychodzić na konto z którego wysyłano pocztę przez kilka godzin lub nawet dni. To wszystko zależy od ustawień Państwa serwera wysyłkowego. Program na podstawie Państwa wysyłek uczy się do kogo nie można było dostarczyć wiadomości. W związku z tym mając adres e-mail takiej osoby w kolejnej bazie, program jest w stanie usunąć go przed następną wysyłką mailingu.

Podgląd adresów e-mail odbiorców do których poczta nie została dostarczona znajduje się pod przyciskiem Odbiorcy/Adresy. Program pokaże do kogo poczta nie dotarła z podziałem na twarde odbicia, miękkie oraz blokady antyspamowe. Adresy z odbić należy usunąć i ze względów antyspamowych nic do nich nie wysyłać ponownie.

Polecany temat: Włącz obsługę niedostarczonej poczty z tzw. zwrotów

Sprawdź dostarczalność poczty
Sprawdź po wysyłce do ilu odbiorców poczta dotarła

Korzystaj  z analizatorów antyspamowych treści

Zanim cokolwiek wyślesz sprawdź czy list jest dobrze przygotowany. W oknie edytora wiadomości programu AnoMail pod przyciskiem Sprawdź znajdują się podstawowe analizatory antyspamowe, które pomogą wyeliminować podstawowe błędy, przez które list może trafić do spamu. 

W pierwszej kolejności należy użyć Analizatora treści listu, potem Analizatora obrazków, w dalszej kolejności Analizatora odnośników i na końcu Analizatora kodu HTML wiadomości. Wszelkie błędy wykryte przez analizatory powinny zostać poprawione bo na podobnej zasadzie działają filtry antyspamowe, które podejmują decyzję czy przesłana wiadomość ma być uznana za spam czy nie.

Jak zwiększyć dostarczalność wiadomości e-mail​
Analiza treści wiadomości przed wysyłką

Jak zwiększyć dostarczalność wiadomości e-mail?

Podstawowe błędy związane z treścią listu można skutecznie zdiagnozować przechodząc w AnoMail do edytora wiadomości e-mail i naciskając przycisk Sprawdź. Jeśli analizatory antyspamowe wbudowane w AnoMail pokazują, że wszystko jest w porządku a list nadal u odbiorcy trafia do spamu to należy przyjrzeć się Państwa serwerowi wysyłkowemu (domenie wysyłkowej) i sprawdzić czy na serwerze/domenie ustawiono SPF, DKIM, DMARC, revDNS.

Można to zrobić samemu naciskając w głównym oknie programu przycisk Antyspam i wybierając funkcję Tester antyspamowy online, który zdiagnozuje podstawowe błędy dotyczące konfiguracji serwera wysyłkowego oraz treści listu.

Do szybkich testów antyspamowych przed wysyłką polecamy korzystać także z funkcji Kontrola antyspamowa treści listu dostępnej w głównym oknie programu pod przyciskiem Antyspam. Kontrola antyspamowa wiadomości działa na podobnej zasadzie jak popularny filtr antyspamowy na serwerze (SpamAssassin), który nadaje punkty za każdy błąd znaleziony w wiadomości i ostrzega, gdy wiadomość może zostać potraktowana u odbiorcy jako spam.

Kontrola antyspamowa działa w trybie off-line tzn. list nie jest wysyłany na serwery i nie są brane pod uwagę dodatkowe czynniki takie jak reputacja Państwa serwera pocztowego czy sprawdzenie Państwa adresu IP na popularnych listach spamerskich. Aby dokonać rzeczywistych testów antyspamowych należy nacisnąć przycisk Antyspam widoczny w głównym oknie programu.

Uwierzytelnij swoje wysyłki e-mail

Uwierzytelnienie wysyłki z Państwa serwera poczty oraz domeny polega na ustawieniu podstawowych zabezpieczeń antyspamowych na Państwa serwerze poczty (DKIM, revDNS) i domenie wysyłkowej (SPF i DKIM). 

Dzięki tym zabezpieczeniom serwery pocztowe odbiorców mogą potwierdzić czy poczta rzeczywiście została przez Państwa wysłana. Brak któregokolwiek z tych mechanizmów antyspamowych znacznie obniża dostarczalność wysyłek niezależnie od tego co Państwo wysyłacie i z jakiego programu.

Patrz także: Jak usunąć darmowe skrzynki z listy wysyłkowej?

Skontaktuj się ze swoim informatykiem lub dostawcą serwera poczty

W związku z powyższym należy skontaktować się ze swoim informatykiem lub dostawcą poczty i poprosić aby sprawdzili czy macie Państwo prawidłowo ustawione SPF i DKIM w domenie wysyłkowej oraz czy włączono na serwerze poczty DKIM i czy ustawiono revDNS.

Gdy już wszystko zostanie ustawione można zweryfikować poprawność ustawień m.in. w serwisie www.Mail-Tester.com. Wynik poniżej 9.5/10 punktów oznacza zazwyczaj problemy z dostarczalnością poczty lub trafianiem do spamu niezależnie od tego co Państwo będziecie wysyłać.

Najnowsza wersja AnoMail zintegrowana jest z dokładniejszym testerem tj. MailChecker, który ocenę wiadomości przedstawia w procentach. Po zmianach pol