Dlaczego wiadomości e-mail trafiają do spamu?

Jak wysyłać mailingi aby ominąć folder spam

Co sprawia, że list ląduje w spamie?

Zastanawiając się dlaczego wiadomości e-mail trafiają do spamu trzeba brać pod uwagę kilka aspektów. Przyczyn oznaczenia wiadomości u odbiorcy jako spam może być wiele. Główne przyczyny sprawiające, że wiadomość u odbiorców traktowana jest jako spam przedstawiono poniżej. Każdą z przyczyn możecie Państwo zdiagnozować samodzielnie.

1. Obecność serwera wysyłkowego na listach spamerskich

W pierwszej kolejności należy sprawdzić czy Państwa serwer wysyłkowy nie znajduje się na popularnych listach spamerskich (ang. RBL lub DNSBL). W tym celu w programie AnoMail należy kliknąć menu Raporty i wybrać Antyspamowy Anti-Abuse. Program sprawdzi popularne listy antyspamowe i pokaże na której ewentualnie znajduje się Państwa serwer. W dalszej kolejności będzie trzeba wykonać tzw. delistowanie czyli usunąć swój adres z listy RBL. Następny powód dlaczego Państwa wiadomości e-mail trafiają do spamu to obecność adresu IP Państwa dostawcy internetu (komputera) na listach spamerskich co często zdarza się w przypadku korzystania z dostępu do internetu ze zmiennym adresem IP.

2. Źle uwierzytelniony serwer lub domena wysyłkowa

Druga możliwość odpowiedzialna za to, że Państwa wiadomości e-mail trafiają do spamu to źle skonfigurowany serwer lub domena wysyłkowa. Trzeba sprawdzić czy mechanizmy antyspamowe na serwerach odbiorców mogą sprawdzić czy Państwa wiadomość została wysłana przez Państwa a nie kogoś kto się pod Was podszywa. W związku z tym należy skontaktować się ze swoim dostawcą poczty i zapytać czy skonfigurowano na Państwa serwerze/domenie wysyłkowej mechanizmy antyspamowe SPF, DKIM, DMARC oraz revDNS. Brak któregoś z zabezpieczeń lub błędna konfiguracja najczęściej odpowiedzialna jest za trafianie listu do spamu niezależnie od tego co Państwo będziecie wysyłać.

3. Źle przygotowana treść wiadomości e-mail

Ostatnim czynnikiem, który decyduje o tym, że Państwa wiadomości będą uznawane przez filtr antyspamowy jako wiadomości śmieci jest źle przygotowana treść listu tzn. wstawiono zbyt duże obrazki, list zawiera słowa lub frazy uznawane powszechnie jako spamerskie lub zawiera linki do domen, które zgłoszone są na listach spamerskich. W oknie edycji listu AnoMail można nacisnąć przycisk Sprawdź a następnie sprawdzić czy analizatory antyspamowe wbudowane w AnoMail nie pokażą Państwu błędów, które należy poprawić np. zbyt szerokie obrazki, błędne linki itp. I od tego trzeba zacząć.

Reputacja i historia wysyłki z Państwa domeny

Nowoczesne filtry antyspamowe biorą pod uwagę reputację Państwa serwera lub domeny wysyłkowej czyli analizują co oraz w jakiej ilości wcześniej Państwo wysyłaliście, ile było zgłoszeń antyspamowych itd. Dla przykładu filtr antyspamowy Google (GMail oraz G-Suite) bierze pod uwagę tzw. współczynnik zaangażowania odbiorców czyli sprawdza czy adresaci Państwa wiadomości od razu kasowali list czy może byli nim zainteresowani. Jeżeli list był od razu kasowany przez odbiorców to następnym razem jak wyślecie podobny mailing do serwerów Google/GMail to filtr antyspamowy „wie”, że to co wysyłacie nie interesuje odbiorców i umieści Państwa wiadomość w folderze Wiadomości śmieci.

Dlaczego wiadomości e-mail trafiają do spamu?

Gdy już przetestujecie Państwo treść wiadomości analizatorami antyspamowymi wbudowanymi w AnoMail oraz sprawdzicie czy Państwa serwer nie znajduje się na listach spamerskich to można wykonać test antyspamowy w jednym z popularnych testerów np. Mail-Tester.com. Mail-Tester korzysta z popularnego filtra antyspamowego SpamAssassin, który przeanalizuje treść Państwa wiadomości e-mail oraz sprawdzi poprawność konfiguracji Państwa serwera i domeny wysyłkowej.

Serwis Mail-Tester wyświetli Państwu ilość zdobytych punktów. Punktacja poniżej 9/10 najczęściej oznacza problemy z dostarczalnością poczty. Test należy wykonywać z prawdziwą wiadomością czyli taką, którą wysyłacie Państwo z programu AnoMail do swoich odbiorców. Temat wiadomości, treść, dane nadawcy itp. mają znaczenie.

Przyjedź na szkolenie z AnoMail

Szkolenia z e-mail marketingu

Centrum Kursów i Szkoleń
Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa

im. Wojciecha Korfantego
40-659 Katowice, ul. Harcerzy Września 3
Telefon: 696 728 230
OTWARtE

Polecana lektura dot. wysyłki mailingu: