Reputacja nadawcy e-mailingu
Sprawdzenie reputacji serwera i domeny
Reputacja nadawcy wiadomości e-mail
Reputacja nadawcy to ocena, jaką dostawcy usług pocztowych (GMail, Yahoo, Microsoft itp.) przypisują adresowi IP oraz domenie, z której wysyłane są e-maile. Wpływ na nią mają takie czynniki jak częstotliwość wysyłania wiadomości, zaangażowane odbiorców, ilość skarg antyspamowych oraz liczba odbić (zwrotów z niedostarczonej poczty). Dobra reputacja nadawcy zwiększa szanse, że e-maile trafią do skrzynki odbiorczej zamiast do folderu spam.
Wysyłając mailing do niezweryfikowanych baz adresowych możecie Państwo trafić na polskie lub zagraniczne listy spamerów nie tylko dlatego, że ktoś nie chce Waszej poczty ale również dlatego, że wysyłacie mailing do nieaktualnej bazy, która generuje dużo odbić z niedostarczonej poczty (nieistniejące konta, zapchane skrzynki itd.). To obniża reputację nadawcy.
Minimalizuj odbicia oraz zgłoszenia antyspamowe
Na podstawie obserwacji można przyjąć, że poniżej 2% odbić jest uważane za normalny współczynnik zwrotów. Od 2% do 5% oznacza poziom ostrzegawczy a powyżej 5% trzeba zacząć się martwić. Zwroty możecie wyeliminować już na starcie używając funkcji Sprawdź maile dostępnej w głównym oknie programu a zwłaszcza Zaawansowane narzędzie weryfikacji online.
Trzeba też pamiętać o aby współczynnik zgłoszeń antyspamowych był poniżej 1%. W związku z tym pod przyciskiem Antyspam znajduje się funkcja Reputacja nadawcy przy pomocy której możecie sprawdzić czy nie trafili Państwo na jedną z popularnych polskich list antyspamowych. Jeśli znajdziecie się na takiej liście AnoMail poinformuje Was o tym.
Patrz także: Nie wysyłaj poczty do odbiorców z którymi będą problemy
Analiza adresu IP serwera, domeny oraz adresu e-mail
Program sprawdza obecność adresu IP serwera wysyłkowego, reputację domeny oraz samego adresu e-mail. Obecność na określonej liście spamerskiej czyli „Negatywna weryfikacja nadawcy listu” oznacza zazwyczaj odrzucenie poczty na poziomie serwera lub dodanie do tematu Państwa wiadomości słowa SPAM, a tym samym trafienie u odbiorcy listu do folderu wiadomości śmieci.
Długa obecność na listach spamerskich lub wielokrotna wysyłka na te same adresy e-mail, które odrzuciły przyjęcie poczty może powodować obniżenie reputacji serwera i problemy z dostarczalnością poczty nawet po usunięciu z list spamerskich (ang. RBL)
Pokrewny temat: Rozgrzewanie adresu IP serwera mailingowego
Reputacja serwera nadawcy
Funkcja ta dostępna jest w okresie aktywnej opieki serwisowej i aktualizuje się automatycznie w momencie, gdy program AnoMail podłączony jest do internetu. W razie konieczności można w AnoMail kliknąć przycisk Raporty i wybrać dodatkowo funkcję Raport antyspamowy MultiRBL, który pokaże Państwu czy Wasz adres IP nie znajduje się na popularnych, zagranicznych listach antyspamowych.
Pokrewny temat: Jak sprawdzić czy adres e-mail odbiorcy jest aktualny?
Sprawdzanie reputacji i delistowanie z list spamerskich
Zalecamy okresowo korzystać z Raportów antyspamowy aby mieć pewność, że Państwa serwer lub domena nie są obecne na listach spamerskich. Gdyby okazało się, że adres serwera wysyłkowego jest obecny na jakiejś liście antyspamowej RBL to należy we własnym zakresie wykonać tzw. delistowanie czyli trzeba usunąć swój adres z określonej listy.
Zalecamy także lekturę artykułów z naszego bloga pt. Jak zwiększyć dostarczalność poczty oraz dlaczego moje wiadomości trafiają do spamu.
Porządkowanie i Legalizacja baz adresowych
Wysyłka mailingu do niezweryfikowanych lub nieaktualnych baz adresowych lub odbiorców, którzy nie życzą sobie żadnych zapytań oraz ofert może doprowadzić do obniżenia reputacji serwera wysyłkowego. Dlatego okresowo należy porządkować bazę adresową oraz przeprowadzać tzw. higienę bazy adresowej a także usuwać odbiorców, którzy nie życzą sobie żadnych mailingów. Dodatkowo można usunąć z zakupionej bazy adresowej tzw. ryzykowne adresy e-mail, które mogą być odpowiedzialne za obniżenie dostarczalności Państwa wysyłek.
Patrz: Jak usunąć błędne adresy e-mail przed wysyłką?
Co to jest reputacja nadawcy e-mailingu?
Reputacja serwera to nic innego jak informacja o tym jak serwery pocztowe odbiorców traktują wysyłki z Państwa serwera do mailingu lub domeny wysyłkowej. Jeżeli wysyłacie dużo i odbiorcy listu czekają na Wasze mailingu to reputacja będzie określana symbolami H1 (legalny mail) do H5 (doskonała reputacja).
Gdy dopiero rozpoczynacie mailingi i serwery odbiorców nie wiedzą nic o Was to reputacja Państwa serwera będzie na poziomie LH0 (Neutralna) lub L1 (neutralna lub spam). Z kolei jeżeli wysyłacie pocztę na nieistniejące adresy e-mail lub adresy odbiorców, którzy oznaczają Wasze wiadomości jako spam to reputacja będzie na poziomie od L1 (prawdopodobnie spam) do L5 (z pewnością spam) czyli zła lub bardzo zła. Więcej informacji na ten temat można naleźć na stronie np. MailSpike.org.
Rozgrzewanie adresu IP serwera pocztowego
Po zakupie nowego dedykowanego adresu IP serwera wysyłkowego należy go rozgrzać. Rozgrzewanie adresu IP polega na powolnym wysyłaniu wiadomości do różnych dostawców poczty tak aby filtry antyspamowe zdążyły się przyzwyczaić się do Państwa domeny i serwera. Rozgrzewanie serwera trwa zazwyczaj od 2 do 10 tygodni. W tym okresie dostarczalność poczty może nie być na najwyższym poziomie.
Niektórzy dostawcy poczty nie oferują dedykowanych adresów IP swoim klientom i umieszczają wszystkich na serwerach współdzielonych czyli widocznych w Internecie pod jednym adresem IP. W takim przypadku rozgrzewanie adresu IP nie jest wymagane bo taki adres zazwyczaj jest już znany filtrom antyspamowym.
My nie zalecamy korzystania z serwerów współdzielonych bo gdy ktoś inny wyśle spam to poczta do Państwa klientów nie będzie docierała gdyż wspólne IP serwera znajdzie się na czarnej liście RBL. Z tego powodu zalecamy korzystać z ofert firm hostingowych, które oferują prywatne adresy IP swoim klientom.
EMailable do usuwania nieaktualnych adresów
Ze względów antyspamowych nie zaleca się wysyłania poczty do nieaktualnych baz adresowych, gdyż może to prowadzić do generowania odbić, czyli zwrotów. Nadmierna liczba zwrotów może negatywnie wpłynąć na reputację nadawcy i zwiększyć ryzyko oznaczenia wiadomości jako spam. Aby uniknąć tego problemu, konieczne jest regularne sprawdzanie aktualności posiadanych adresów email.
AnoMail w połączeniu z Emailable zapewnia dokładną weryfikację adresów przed i po wysyłce. Połączenie tych narzędzi pozwala na redukcję liczby nieaktualnych adresów w bazie. Dzięki temu można minimalizować ryzyko odbić i zapewnić lepszą skuteczność kampanii.
Regularne aktualizowanie bazy adresowej jest ważne dla utrzymania wysokiej jakości wysyłek emailowych. W tym celu trzeba nacisnąć przycisk Sprawdź maile i wybrać funkcję Zaawansowane narzędzie weryfikacji online, które z 99% skutecznością usunie z Państwa bazy adresowej nieaktualne adresy.
![Sprawdzanie adresu email](https://anomail.pl/wp-content/uploads/2024/06/Sprawdzanie-aktualnosci-email.jpg)
Inne tematy, które mogą Cię zainteresować:
![Motywy graficzne w AnoMail](https://anomail.pl/wp-content/uploads/2022/03/motywy-graficzne-skins-300x300.jpg)
Motywy graficzne czyli skórki
Oprogramowanie AnoMail obsługuje motywy graficzne czyli pozwala zmieniać kolorystykę okien programu przy wykorzystaniu tzw. skórek (ang. Skins). Dzięki temu możecie Państwo dostosować kolorystykę okien do własnych upodobań wybierając swój ulubiony zestaw kolorów
![Klasyfikator adresów e-mail](https://anomail.pl/wp-content/uploads/2020/08/klasyfikator-adresow-email-RODO-300x300.jpg)
Klasyfikator adresów email RODO
Klasyfikator adresów email RODO to kolejna unikalna funkcja, z której słynie AnoMail, a której nie mają żadne inne popularne systemy konkurencyjne. Funkcja klasyfikatora adresów e-mail (RODO) używana jest do podzielenia Państwa baz adresowych na ogólne skrzynki firm, imienne skrzynki pracowników oraz adresy stricte stanowiące dane osobowe.
![Wysyłanie masowej korespondencji w języku chińskim](https://anomail.pl/wp-content/uploads/2020/08/Wiadomosc-w-jezyku-chinskim-300x237.jpg)
Wysyłka masowej korespondencji w języku chińskim
AnoMail został zaprojektowany do realizacji wysyłek w języku polskim lub angielskim. W razie konieczności można też wysyłać listy w innych językach np. chińskim, niemieckim itd. Jednak wiadomość w języku chińskim należy utworzyć w zewnętrznym programie pocztowym np. Microsoft Outlook