Nagłówek One-Click Unsubscribe

anulowanie subskrypcji

Rezygnacja z mailingu na jeden klik

Od 1 lutego 2024 r. wszyscy nadawcy masowej korespondencji e-maili powinni stosować obowiązkową autoryzację SPF, DKIM oraz DMARC. W związku z tym jeżeli jeszcze nie wdrożyli Państwo powyższych mechanizmów antyspamowych to w pierwszej kolejności trzeba się tym zająć gdyż w przeciwnym wypadku Wasza poczta będzie oznaczana jako spam lub automatycznie kasowana.

Zobacz artykuł: Uwierzytelnienie nadawcy czyli zadbaj o SPF, DKIM oraz DMARC

Kolejnym elementem, który będzie trzeba wdrożyć to uproszczenie procesu rezygnacji z komunikacji e-mail marketingowej poprzez wprowadzenie funkcjonalności „one-click unsubscribe” dla odbiorców korzystających z kont GMail oraz Yahoo. Nie chodzi tu o wstawienie linku rezygnacji do stopki maila tylko użycie ukrytego nagłówka do wypisania. Dotyczy to przede wszystkich tych nadawców, którzy wysyłają masową korespondencje do serwerów Google i Yahoo. W związku z tym w AnoMail należy dodać specjalny ukryty nagłówek naciskając przycisk Nagłówki i kopie…

Przy Państwa wiadomości e-mail pojawi się przycisk Unsubscribe czyli Anulowanie subskrypcji po kliknięciu, którego w łatwy sposób odbiorca może zrezygnować z otrzymywania od Was kolejnych wiadomości. Jest to wymagane przede wszystkim dla nadawców, którzy wysyłają więcej niż 5 tysięcy wiadomości na konta GMail, Google Workspace, Yahoo oraz AOL.

Pokrewny temat: Pobieranie rezygnacji z pliku na stronie internetowej firmy

Rezygnacja One-Click Unsubscribe
Przycisk wypisana przy danych nadawcy maila

One-Click Unsubscribe do wypisywania mailingu

Do wiadomości e-mail dodaje się specjalne ukryte nagłówki List-Unsubscribe-Post oraz List-Unsubscribe. Można je wstawić w AnoMail klikając w głównym oknie programu przycisk Nagłówki i kopie wiadomości. Zalecamy dodawanie tych nagłówków zawsze gdy wysyłacie masowe mailingi do serwerów Google (GMail, Google Workspace). W przypadku wysyłek do innych dostawców poczty na chwile obecną nie są wymagane.

Obecność tych nagłówków w wiadomościach wysyłanych do Google oraz Yahoo wpływa na poprawę dostarczalności masowej poczty. Aby sprawdzić kto z Państwa odbiorców korzysta z serwerów Google, należy nacisnąć przycisk Sprawdź listę i wybrać funkcję Na podstawie filtrów antyspamowych Google.

Zobacz także: Jak użytkownicy GMail ocenią Twoje wiadomości e-mail?

Nagłówek One-Click Unsubscribe w mailu
Dodawanie nagłówka One-Click Unsubscribe do rezygnacji z mailingu

wymagania dla nadawców masowej korespondencji

Od 1 czerwca 2024 r. zarówno Gmail, jak i Yahoo będą wymagać, aby wszystkie wiadomości marketingowe zawierały opcję rezygnacji z subskrypcji jednym kliknięciem. Ma to znacząco ułatwić subskrybentom wypisanie się z list mailingowych. Ma to szczególne znaczenie w przypadku nadawców, którzy wysyłają dużą ilość wiadomości do serwerów Google i Yahoo.

Pokrewny temat: Wymagania dotyczące wysyłania co najmniej 5000 wiadomości dziennie

Skutki niespełnienia wymagań dla masowych nadawców poczty

Brak zgodności z nowymi wymogami może mieć poważne konsekwencje. Wiadomości e-mail, które nie będą zawierały opcji one-click unsubscribe, mogą być znacznie częściej zgłaszane przez odbiorców jako spam. W momencie, gdy wzrasta liczba takich zgłoszeń, rosną również szanse na to, że kolejne wiadomości od tego samego nadawcy trafią bezpośrednio do folderu ze spamem. To nie tylko obniża skuteczność kampanii e-mailowych, ale również może poważnie zaszkodzić Państwa reputacji jako nadawcy wiadomości.

W przypadku poważniejszych naruszeń, adres IP nadawcy może zostać umieszczony na czarnej liście RBL, co znacznie ograniczy lub wręcz uniemożliwi dalsze wysyłanie wiadomości e-mail. Dlatego wprowadzenie opcji one-click unsubscribe jest nie tylko wymogiem regulacyjnym, ale również najlepszą praktyką, gwarantującą wyższą dostarczalność oraz poprawę reputacji nadawcy.

Pokrewny temat: Kto z odbiorców ma skrzynkę na serwerach Yahoo i AOL

Wypisanie na jeden klik z mailingu

Odtwórz film na temat Rezygnacja na jedno kliknięcie

Do maila dodaje się poniższe nagłówki. Na ich podstawie na koncie GMail pojawia się przycisk „Anulowanie subskrypcji” i gdy ktoś w niego kliknie to GMail otwiera link, który podacie Państwo w zmiennej List-Unsubscribe. Google zaleca aby wypisywania następowało poprzez stronę internetową.

Dlatego wcześniej należy zainstalować na Państwa stronie internetowej skrypt PHP, który będzie odpowiedzialny za przyjmowanie adresów e-mail, osób anulujących subskrypcję. Przykładowy skrypt PHP możecie Państwo pobrać logując się na swoje konto w serwisie AnoMail. Można także używać własnego skryptu lub formularza na Waszej stronie do którego AnoMail przekaże adres osoby wypisującej się.

Oto przykładowe nagłówki, które należy dodać do maila:

List-Unsubscribe <https://www.example.com/skrypt.php?email={ODBIORCA#B64}>
List-Unsubscribe-Post <List-Unsubscribe=One-Click>

Czym są nagłówki List-Unsubscribe oraz List-Unsubscribe-Post?

List-Unsubscribe – zawiera adres strony internetowej na której znajduje się formularz wypisania. AnoMail do zmiennej {ODBIORCA#B64} wstawi adres e-mail odbiorcy (zakodowany w base64), który zostanie przekazany do skryptu na Państwa stronie internetowej. Dzięki temu będzie wiadomo kto kliknął w link i wyraził chęć wypisania się. 

Można użyć zmiennej {ODBIORCA#MD5} i w tym przypadku adres e-mail zostanie zakodowany w formacie „MD5”. Zamiast www.example.com należy wpisać adres swojej strony internetowej.

Natomiast List-Unsubscribe-Post mówi programowi pocztowemu GMail, że ma wyświetlić przycisk anulowania subskrypcji. Po kliknięciu w link wyświetli się Państwa strona internetowa z informacją „zostałeś wypisany”. Wcześniej na Państwa stronie należy umieścić skrypt do obsługi rezygnacji. Przykładowy skrypt do wypisywania z mailingu znajdziecie Państwo logując się na swoje konto w serwisie AnoMail.pl

Inny przykład nagłówków do wypisania w tym poprzez odesłanie wiadomości e-mail

List-Unsubscribe-Post <List-Unsubscribe=One-Click>
List-Unsubscribe
<https://www.example.com/skrypt.php?email={ODBIORCA#B64}>, <mailto:rezygnacje@example.com?subject=Rezygnacja>

W powyższym przykładzie dodano komendę mailto:rezygnacje@example.com?subject=Rezygnacja która wyświetli link rezygnacji ale po jego kliknięciu zostanie wygenerowany nowy mail z tematem „Rezygnacja”, a następnie odesłany na podany przez Państwa adres e-mail. Zamiast adresu e-mail rezygnacje@example.com należy podać swój adres e-mail. Wcześniej oczywiście należy na swojej internetowej umieścić skrypt.php, który będzie przyjmował prośby o wypisanie.

Komenda „mailto” jest oddzielona przecinkiem od komendy wypisania poprzez stronę internetową. Google zaleca korzystanie z metody wypisania poprzez link do strony, ale dodatkowa możliwość wypisania poprzez e-mail z określonym tematem jest również mile widziana. Program pocztowy odbiorcy wybierz czy skorzystać z metody wypisu przez stronę czy raczej użyć metody wypisania poprzez odesłanie wiadomości e-mail.

Inne rozwiązanie: Pobieranie rezygnacji ze strony internetowej

Nie wszystkie programy pocztowe wspierają nagłówek rezygnacji

Oprócz wspomnianego Gmail, nagłówki wypisania obsługiwane są w innych programach pocztowych takich jak np. Outlook.com, ios Mail, Yahoo! Mail oraz K9 dla Androida. Klasyczny Outlook 365 nie obsługuje tej metody więc trzeba w stopce maila dodać tradycyjny link wypisania.

Niektóre programy np. Apple Mail na iPhone same decydują czy wyświetlić przycisk wypisania czy też nie. Biorą pod uwagę między innymi charakter wiadomości, reputację nadawcy i wiele innych czynników. 

W związku z tym nie macie wpływu na to czy przycisk anulowania subskrypcji będzie pokazywany czy też nie. Waszym zadaniem jest spełnić wymagania i dodać wspomniane nagłówki a program pocztowy odbiorcy podejmie decyzję czy wyświetlić przycisk rezygnacji.

Pokrewny temat: Dlaczego maile trafiają do spamu na kontach GMail?

Wolę wypisywanie poprzez e-mail a nie stronę

Jeżeli z różnych powodów nie chcecie lub nie możecie na swojej stronie umieścić skryptu lub formularza do obsługi rezygnacji to należy dodać ukryte nagłówki umożliwiające wypisanie poprzez odesłanie maila z określonym tematem np. Rezygnacja. W tym celu trzeb kliknąć przycisk Nagłówki i kopie wiadomości, a następnie dodać nagłówki pokazane na poniższym rysunku.

Oba nagłówki muszą być włączone oraz zamiast biuro@example.com należy wpisać swój adres e-mail na który ma przyjść wiadomość z określonym tematem. Zamiast tematu „Rezygnacja” może być inne słowo (zalecane jedno) np. „Wypisanie„. Dodatkowo w zielonym module subskrypcji AnoMail możecie Państwo ustawić aby program automatycznie wykrywał rezygnacje po temacie.

Nagłówek One-Click Unsubscribe do rezygnacji przez mail

Nagłówki One-Click Unsubscribe do rezygnacji poprzez maila

dodaj link wypisania do stopki maila

Oprócz ukrytego nagłówka „One-Click Unsubscribe” w stopce wiadomości, warto dodać link do wypisania. Powinien być wyraźnie oznaczony tak aby rzucał się w oczy. Im łatwiej będzie się wypisać tym mniej będzie zgłoszeń antyspamowych.

Ułatwienie subskrybentom rezygnacji z otrzymywania dalszych wiadomości skutecznie zwiększa zaufanie do nadawcy oraz wzmacnia wizerunek firmy jako transparentnej i dbającej o komfort klienta. Z kolei brak dostępu łatwego wypisania może skłonić odbiorców do korzystania z opcji raportowania wiadomości jako spam.

W związku z tym w oknie edycji listu należy nacisnąć przycisk Wypis/Zapis i wybrać jedną z dostępnych opcji np. Wypisywanie poprzez wiadomość e-mail. To jest najprostsza metoda rezygnacji z mailingu, gdyż nie wymaga po Państwa praktycznie żadnych dodatkowych działań.

Jak działa wypisanie poprzez odesłanie maila z tematem rezygnacja?

Adresat listu klika w link i u niego w komputerze generowany jest nowy mail z tematem taki jaki sobie Państwo ustawicie np. Rezygnacja. Ten mail jest odsyłany na podany przez Państwa adres e-mail i odbiorca trafia na listę osób, które rezygnują z mailingu. Potem można go dodać na listę zastrzeżoną.

Pokrewny temat: Jak dodać osoby z rezygnacji na listę zastrzeżoną?

Wypisanie poprzez nowy e-mail z tematem np. Rezygnacja
Funkcje do wypisywania z mailingu poprzez e-mail lub link do strony

Wyjaśnij dlaczego ktoś otrzymał Twój list

Dodatkowo, warto w stopce listu umieścić informację wyjaśniającą, dlaczego odbiorca otrzymał wiadomość. Może to być przypomnienie o wcześniejszym zapisie do newslettera czy informacja o relacji handlowej. Tego typu informacje nie tylko edukują odbiorców, ale także zmniejszają ryzyko, że wiadomość zostanie oznaczona jako spam, co może negatywnie wpłynąć na reputację nadawcy.

Pamiętaj, że transparentność i ułatwienie subskrybentom rezygnacji z otrzymywania wiadomości jest nie tylko etyczne, ale i praktyczne. Dbając o te elementy, budujesz trwałe relacje z odbiorcami, minimalizując ryzyko ich irytacji i potencjalnego oznaczania Twoich wiadomości jako spam.

Podobny temat: Pisanie treści listu przez sztuczną inteligencję

Dlaczego one-click unsubscribe jest ważne?

Opcja one-click unsubscribe nie tylko spełnia nowe regulacje, ale również przyczynia się do pozytywnego doświadczenia odbiorców. Użytkownicy mając możliwość szybkiego i łatwego wypisania się z niechcianych list mailingowych, są mniej skłonni do oznaczania wiadomości jako spam. W rezultacie możesz utrzymać wyższy poziom zaangażowania użytkowników, a także wskaźnik otwieralności i kliknięć.

Wprowadzenie opcji one-click unsubscribe jest kluczowe nie tylko dla zgodności z wymogami Gmaila i Yahoo, ale również dla poprawy zadowolenia użytkowników oraz reputacji nadawcy. Dostosowanie się do nowych regulacji, pomoże Państwu uniknąć problemów z dostarczalnością poczty i uchroni Waszą strategię e-mail marketingową przed negatywnymi konsekwencjami.

Zobacz także: Dlaczego moje maile trafiają do spamu?

Nie ryzykuj wysyłek zapytań do yahoo/AOL

Ponadto w związku ze zmianą polityki antyspamowej Yahoo, która bardzo restrykcyjne podchodzi do nadawców masowych wiadomości, nie zalecamy wysyłek zapytań do odbiorców z serwerów Yahoo oraz AOL. Gdy odbiorcy zaczną oznaczać Państwa wiadomości jako spam to może być potem problem z dostarczaniem poczty do innych serwerów takich jak np. GMail.

Dlatego w najnowszej wersji AnoMail Premium dodaliśmy funkcję do wykrywania i usuwania adresów e-mail, które korzystają z serwerów Yahoo/AOL. Po naciśnięciu przycisku Sprawdź listę trzeba wybrać funkcję Na podstawie filtra antyspamowego Yahoo/AOL. Program pokaże odbiorców którzy odbiorcy korzystają  zabezpieczeń antyspamowych od Yahoo i będzie można ich usunąć z listy wysyłkowej lub zapisać do osobnej grupy.

Adresy e-mail z serwerów Yahoo/AOL
AnoMail Premium i funkcja do wyszukiwania odbiorców z serwerów Yahoo/AOL

Dowiedź się więcej o masowych wysyłkach e-mail