Follow-Up czyli ponowienie wysyłki

do wybranych odbiorców w AnoMail

Automatyzacja w e-mail marketingu

Follow-up to element automatyzacji e-mail marketingu, który pozwala zaplanować kilka wysyłek do odbiorców. Follow-up to nic innego jak ponowienie wysyłki do wybranych osób, które np. nie zareagowały lub zareagowały na poprzednią wiadomość. Najczęściej taką funkcjonalność można spotkać w abonamentowych systemach online (tzw. wielokrotnych autoresponderach), które działają 24 godziny na dobę na serwerze dostawcy systemu mailingowego.

Ręczny follow-up w programie AnoMail

Program AnoMail jest programem typu desktop czyli instalowanym w Państwa komputerze tym samym nie działa 24h/dobę i dlatego można zaplanować proste follow-upy ale trzeba to zrobić ręcznie. Każda wysłana wiadomość e-mail z AnoMail zapisywana jest w Archiwum korespondencji i w każdej chwili można zobaczyć co i do kogo zostało wysłane. Następnie można przywrócić list z archiwum lub pobrać adresy osób, które otrzymały pierwszy list i wysłać do nich drugi z zaplanowanej serii.

Zaplanuj serię wysyłek odłożonych w czasie

W programie AnoMail można zaplanować serię wysyłek rozłożonych w czasie. Najczęściej planuje się wysłanie dwóch wiadomości e-mail w przeciągu kilku dni. Odstęp pomiędzy pierwszą i drugą wysyłką nie powinien być dłuższy niż kilka dni. W pierwszym mailu warto wykorzystać możliwości personalizacji i przygotować „zimnego maila” (ang. Cold Mail). Treść listu może zostać zapisana jako szablon korespondencji pod nazwą np. Zapytanie 1. Od razu tworzymy drugą wiadomość, która ma nawiązywać do pierwszej np. Dzień dobry, Piszę ponownie do Państwa ponieważ nie otrzymałem odpowiedzi na wiadomość, którą wysłałem w zeszłym tygodniu…”. Szablon drugiej wiadomości zapisuje się pod nazwą Zapytanie 2.

Następnie klikając Nowy list i wybierając funkcję z Szablonu użytkownika wyświetli się okno z Państwa szablonami listów, z których należy zaznaczyć np. Zapytanie 1. W dalszej kolejności wczytać do programu listę adresową i wysłać mailing. Odczekać do trzech dni i wysłać drugiego maila (szablon Zapytanie 2) do tej samej bazy ale pomijając te osoby, które odpowiedziały na pierwszą wiadomość. Aby zablokować wysyłkę do osób, które zareagowały na pierwszego maila można kliknąć przycisk Historia i wybrać funkcję Tymczasowa blokada wysyłki. Na listę tymczasowych blokad należy wpisać lub wkleić adresy e-mail odbiorców, którzy odpowiedzieli na wcześniejszą wiadomość.

Planowanie serii wysyłek e-mail tzw. Follow-Up

Dla osób, które chcą z mailingu „wycisnąć” jak najwięcej można śledzić skuteczność mailingu i wykorzystać dodatkowo follow-up czyli ponowienie wysyłki tylko do określonych odbiorców. Dla przykładu wysyłacie Państwo mailing i włączacie w AnoMail śledzenie kliknięć w odnośniki umieszczone w liście. W tym celu w oknie edycji listu należy kliknąć przycisk Statystyki i wstawić link śledzący kliknięcia.

Następnie bezpośrednio w Google Analytics sprawdzacie kto kliknął w link i usuwacie te osoby z listy mailingowej. Na koniec ponawiacie mailing tylko do tych osób, które nie zareagowały na wcześniejszą wiadomość czyli przypominacie się raz jeszcze tym odbiorcom, którzy nie kliknęli w linki.

Ewentualnie można zrobić odwrotnie czyli wysłać drugi mailing tylko do tych osób, które kliknęły w odnośniki zamieszczone w pierwszym liście. W tym celu należy przejść do okna edycji wiadomości nacisnąć przycisk Statystyki i wstawić kod śledzący kliknięcia. 48 godzin po zakończeniu wysyłki należy przejść do statystyk Google Analitics i zobaczyć, które osoby (adresy e-mail) kliknęły w Państwa odnośnik zamieszczony w liście.

Jak usunąć z listy wysyłkowej określonych odbiorców?

Kopiując listę osób, które kliknęły w link można je później dodać na listę wysyłkową lub usunąć z listy wysyłkowej. Dla przykładu aby usunąć osoby, które zareagowały z listy wysyłkowej po skopiowaniu adresów z systemu Google Analytics należy przejść do AnoMail i wybrać funkcję Porządkuj i wybrać funkcję Usuń adresy z zawartości schowka. Program pozostawi na liście wysyłkowej tych odbiorców, którzy jeszcze nie kliknęli w link w poprzedniej wiadomości.

Google Analytics pokaże kto był zainteresowany ofertą

Można iść krok dalej i z systemu Google Analytics wybrać tylko tych odbiorców, którzy spędzili na Państwa stronie np. 2 minuty lub odwiedzili kilka podstron czyli potencjalnie byli zainteresowani tym co wysłaliście i potem tylko do nich wysłać kolejnego maila (tzw. follow upa). Jeśli będziecie Państwo ponawiać mailingi (Follow-up) do tych osób, które nie zareagowały na Państwa wysyłkę to pamiętajcie, że polskie i europejskie prawo zabrania wysyłania ofert (niezamówionych informacji handlowych) do odbiorców, którzy nie wyrazili na to zgody.

Cold mailing i follow-up czyli ponowienie wysyłki

Aby zwiększyć skuteczność wysyłek zalecamy poczytać o zimnych mailach czyli tzw. Cold mailingu tzn. masowej wiadomości e-mail skierowanej do konkretnego odbiorcy z którym wcześniej nie mieli Państwo kontaktu. W cold mailingu z AnoMail warto wykorzystać pola personalizacji, które sprawią, że odbiorca pomyśli, że wiadomość została skierowana tylko do niego tak, jakbyśmy wysłali jedną wiadomość z programu Microsoft Outlook.

Personalizacja zwiększa ilość odpowiedzi

Jeśli dobrze spersonalizują Państwo treść wiadomości e-mail to odbiorca z pewnością to zauważy i będzie bardziej skłonny odpowiedzieć na Państwa wiadomość. W takich mailach zwraca się po imieniu (zmienna #IME#) do odbiorcy, przywołuje nazwę jego firmy (zmienna #FMA#) i wykorzystuje inne dane, które o nim Państwo posiadacie. To wszystko wprowadza się do AnoMail w oknie Edytora kontaktów a potem w wiadomości wykorzystuje przycisk Personalizacja.

Warto poczytać także o tych zagadnieniach: