Rozgrzewanie adresu IP

serwera poczty smtp

Rozgrzewanie adresu IP aby nie trafić do spamu

Zalecamy korzystać z serwera do mailingu z prywatnym adresem IP. Dzięki temu będzie można uzyskać wysoką dostarczalność poczty ale dopiero gdy serwery odbiorców poznają Państwa nową domenę i nowy serwer. W związku z tym wysyłka musi być realizowana powoli aby adres IP został rozgrzany. Rozgrzewanie adresu IP to praktyka stopniowego zwiększania ilości wysyłanych wiadomości e-mail z serwera poczty z dedykowanym adresem IP. W przypadku serwerów współdzielonych nie ma takiej potrzeby bo inni już wygrzali adres IP.

Gdy filtr antyspamowy odbiorcy poczty wykryje, że poczta przychodzi z nowego lub „zimnego” adresu IP, to może profilaktycznie naliczyć Państwu punkty antyspamowe tylko dlatego, że nie zna adresu IP Państwa serwera. Dostawcy poczty traktują liczbę wiadomości e-mail kierowanych do ich serwerów jako kluczowy czynnik decydujący o wykrywaniu spamu. Spowolnienie wysyłki z AnoMail pomaga zdobyć reputację u dostawców poczty (GMail, Microsoft, Yahoo, Onet, Interia) i zmniejszyć ryzyko, że poczta automatycznie trafi do spamu.

Zobacz: Od czego zależy reputacja domeny wysyłkowej?

Wysyłaj powoli tylko do odbiorców, którzy czekają na Twoje wiadomości

W okresie w którym rozgrzewany jest adres IP serwera najlepiej zacząć wysyłać mailingi do zweryfikowanej grupy odbiorców w małych ilościach i rozłożyć wysyłkę na kilka dni. Daje to serwerom pocztowym możliwość dokładnego obserwowania Państwa mailingów oraz tego w jaki sposób odbiorcy traktują Państwa wiadomości tzn. czy się angażują (czytają, odpowiadają, klikają w linki) czy raczej od razu kasują lub oznaczają jako spam.

Jeżeli od razu będziecie chcieli Państwo wysyłać duże ilości identycznych wiadomości z zapytaniami o możliwość przesłania oferty to zapewne odbiorcy będą oznaczać Wasze wiadomości jako spam a tym samym filtry antyspamowe stracą zaufanie do Waszej domeny. 

Dlatego lepiej wysyłać zimne maile zamiast klasycznych zapytań. Ponadto w początkowym okresie (rozgrzewki IP oraz domeny) można rozważyć usunięcie grupy odbiorców korzystających z dużych dostawców poczty np. Google, Microsoft, WP, Interia, Onet itd. Służy do tego funkcja Segregacja adresów e-mail wg dostawców, która oferowana jest dla użytkowników korzystających z AnoMail Premium.

Zobacz: Jak zaplanować wysyłki do serwerów Google/GMail?

Rozgrzewanie adresu IP serwera
Spowolnienie wysyłki aby stopniowo przyzwyczajać serwery do nowego adresu IP

Wygrzewanie adresu IP i wolna wysyłka porcjami

Adres IP serwera należy rozgrzać ponownie jeżeli przez ponad 30 dni nic Państwo nie wysyłali. Rozgrzewanie adresu IP polega na wysyłaniu po kilkaset wiadomości e-mail dziennie przez np. dwa tygodnie. Pozwala to stopniowo zdobywać reputację dla nowego adresu IP. Dzięki temu zwiększa się szansę na dostarczenie poczty do skrzynki pocztowej odbiorcy.

Pamiętaj także, że kupując nową domenę nie możesz z niej od razu nic wysyłać. Historia domeny do mailingu powinna mieć minimum 3 tygodnie zanim coś zaczniesz z niej wysyłać. Koniecznie trzeba w tej domenie uruchomić stronę internetową zabezpieczoną certyfikatem SSL. Może to być statyczna strona tzw. landing page. Więcej na ten temat napisano w artykule: Od czego zacząć masowe wysyłki.

Ważny temat: Uwierzytelnienie wysyłki czyli ustaw SPF, DKIM, DMARC, BIMI

Podziel bazę na mniejsze części i spowolnij wysyłkę

Dużą bazę adresów np. 100 tys. należy podzielić na mniejsze części i przez pierwsze dni nie wysyłać więcej niż 1000 wiadomości do różnych dostawców poczty. Rozgrzewanie adresu IP trwa zazwyczaj od dwóch tygodni do nawet dwóch miesięcy. W tym czasie mimo, iż testery antyspamowe pokażą, że wszystko z wiadomością jest „ok” to i tak może trafić do spamu. W AnoMail jest funkcja do dzielenia bazy na mniejsze części. Można ją znaleźć naciskając przycisk Porządkuj.

Aby spowolnić wysyłkę z AnoMail należy kliknąć przycisk Ustawienia i wybrać funkcję Masowej korespondencji. Wyświetli się okno pokazane na powyższym rysunku. Korzystając z suwaków spowalnia się wysyłkę ustawiając np. wyślij 5 wiadomości i czekaj 15 sekund zanim wyślesz kolejne. W początkowym okresie wygrzewania adresu IP zalecamy robić krótkie przerwy np. 5 sekund po każdej wysłanej wiadomości.

Pokrewny temat: Dlaczego maile nie dochodzą do odbiorców?

Wygrzewanie adresu IP
Podziel bazę mailingową na grupy po np. 1000 adresów e-mail

Planowanie wysyłek do GMail/Google

Rozgrzewanie adresu e-mail oraz domeny wysyłkowej jest ważne, aby uniknąć problemów z dostarczalnością, zwłaszcza przy wysyłkach z nowej domeny do serwerów Google (Gmail, Workspace). Google blokuje przyjmowanie dużej ilości wiadomości e-mail z domen, których nie zna.

Przyjmuje kilka wiadomości i czeka na reakcję odbiorców, a w międzyczasie odrzuca tymczasowo przyjmowanie kolejnych z komunikatem „Gmail has detected that this message is likely suspicious due to the very low reputation of the sending domain” czyli „Gmail wykrył, że ta wiadomość jest prawdopodobnie podejrzana ze względu na bardzo niską reputację domeny wysyłającej”.

Zobacz: Dlaczego GMail zablokował przyjmowanie moich wiadomości?

Dlatego rozgrzewkę wykonuj korzystając z adresów adresów e-mail stałych klientów, którzy Państwa znają. Mowa o samych adresach z domeny @GMail.com oraz adresach komercyjnych podpiętych pod serwery Google. Chodzi o to aby przekonać serwery Google, że Wasze wiadomości e-mail są wartościowe więc Google powinno ich przyjmować więcej.

W AnoMail można sprawdzić kto z Państwa odbiorców korzysta z serwerów Google. Dzięki temu można podzielić bazę na części i do każdej z nich dodawać po kilkanaście odbiorców używających rozwiązań Google. Zalecamy aby w okresie rozgrzewania serwera nie wstawiać obrazków lub linków śledzących bo one obniżają dostarczalność.

Najlepiej sprawdzają się zwykłe maile czyli treści umieszczone w tabeli pozycjonującej. Twój list nie może wyglądać jak zwykły newsletter i być naszpikowany grafiką. W przypadku komunikacji B2B lepiej sprawdzają się standardowe maile wyglądające jakby były wysłane ze zwykłego programu pocztowego np. Outlook lub Thunderbird

Poniżej zamieszczono plan rozgrzewki przy wysyłkach do serwerów Google. W przypadku gdy w Waszej bazie adresowej nie ma adresów z serwerów Google to spokojnie można wielokrotnie przyspieszyć wysyłkę wysyłając pocztę do różnych domen. 

Zobacz jednak czy w swojej bazie nie masz tzw.”Ryzykownych adresów e-mail„, które mimo iż są w różnych domenach to korzystają z tych samych mechanizmów antyspamowych. Sugerujemy takie adresy usunąć zanim serwery nie przyzwyczają się do Waszej nowej domeny.

Wracając do tematu rozgrzewki serwera na potrzeby wysyłek do GMail zalecamy taki oto plan wysyłek:

Tydzień 1 – Rozpoczynamy wysyłkę bardzo wolno do swoich odbiorców z @GMail.com

  • Dzień 1-3: Wysyłaj 10-20 e-maili dziennie do znanych, aktywnych odbiorców, którzy potencjalnie będą wchodzić w interakcje z Twoimi wiadomościami czyli będą odpowiadać lub klikać w linki zamieszczone w e-mailu.
  • Dzień 4-7: Zwiększ ilość do 50 e-maili dziennie. Nadal skupiaj się na wysyłkach do osób, które znają Twoją firmę.

Tydzień 2 – Nieco przyspieszamy wysyłki, nadal do osób które znają Twoją firmę

  • Dzień 8-10: Zwiększ liczbę wiadomości do 100 dziennie. Upewnij się, że zawartość jest interesująca i wartościowa.
  • Dzień 11-14: Wysyłaj 100-150 e-maili dziennie. Monitoruj wskaźniki dostarczalności i zaangażowania.

Tydzień 3 – Znowu przyspieszamy wysyłki do osób znanych

  • Dzień 15-17: Podnieś wysyłkę do 150-250 e-maili dziennie. Kontynuuj monitorowanie zaangażowania.
  • Dzień 18-21: Zwiększ ilość do 250-400 wiadomości dziennie. Sprawdzaj, czy są odpowiedzi oraz wejścia na stronę.

Tydzień 4 – Kolejne przyspieszenie i tu możesz dodać odbiorców z domeny @GMail, którzy nie znają Twojej firmy

  • Dzień 22-24:  Kontynuuj wysyłanie 400-600 wiadomości dziennie.
  • Dzień 25-28: Zwiększ do 600-1000 e-maili dziennie i obserwuj wyniki w narzędziu Google Postmaster Tool.

Rozgrzewanie adresu IP serwera poczty

Rozgrzewanie adresu IP to stopniowe wysyłanie wiadomości e-mail w celu zbudowania dobrej reputacji serwera/domeny i dotarcia do skrzynki odbiorczej adresata. Najprostszym podejściem jest określenie całkowitej miesięcznej liczby wiadomości e-mail, które zamierzacie Państwo wysyłać i podzielenie tej liczby przez 30 dni.

Następnie bazę mailingową dzieli się na małe porcje i rozkłada wysyłanie równomiernie na pierwsze 30 dni. Na przykład jeżeli chcecie Państwo wysyłać miesięcznie z AnoMail 100 000 wiadomości to powinni Państwo zacząć wysyłki od 3 tys. wiadomości na dzień w ciągu pierwszego miesiąca. Wysyłkę 3 tysięcy wiadomości należy spowolnić tak aby po każdej wiadomości robić przerwę i nie przekroczyć 500 wiadomości na godzinę.

Potem będzie można przyspieszyć wysyłki ale na początku trzeba wysyłać mało i wolno. Innymi słowy przed finałową wysyłką planowaną np. na przyszły miesiąc należy już teraz przyzwyczajać filtry antyspamowe do Państwa nowego adresu IP.

Patrz także: Usuwanie adresu IP serwera z list spamerskich

Artykuły, które mogą przydać się później:

Ochrona przed trafieniem do spamu

Ochrona przed trafieniem do spamu

Ochrona przed trafieniem do spamu w AnoMail polega na tym, że program pokazuje co poprawić w wiadomości e-mail aby nie miała znamion spamu. W programie AnoMail zaimplementowano kilka mechanizmów chroniących Państwa wiadomości e-mail przed trafieniem do spamu. Pamiętaj także, że na profesjonalny mailing składa się przede wszystkim treść listu oraz odpowiedni dobór grupy docelowej.

Czytaj więcej »
Tester antyspamowy online Google

Konfiguracja filtra antyspamowego GMail

Dostęp do testera antyspamowego jest możliwy klikając w głównym oknie programu AnoMail przycisk Antyspam. Aby móc korzystać z testera antyspamowego Google/GMail należy przejść do ustawień programu AnoMail i wprowadzić dane do swojej skrzynki w domenie GMail.com

Czytaj więcej »