Konfiguracja filtra antyspamowego GMail

integracja AnoMail z filtrem google

Konfiguracja Filtra do testów antyspamowych

W tym artykule omówimy konfigurację jednego z najlepszych filtrów antyspamowych firmy Google. W programie AnoMail dostępny jest tester antyspamowy GMail (Google), który pozwala wykonywać rzeczywiste testy antyspamowe. Dzięki niemu można sprawdzić czy Państwa wiadomość e-mail nie będzie kwalifikowana jako spam u odbiorców korzystających z filtrów antyspamowych na serwerach Google.

Jak skorzystać z testera antyspamowego GMail?

Dostęp do testera antyspamowego jest możliwy po kliknięciu w głównym oknie programu AnoMail przycisku Antyspam. AnoMail wysyła wiadomość email na konto Gmail i sprawdza czy list jest kwalifikowany przez serwery Google jako spam czy też nie. Filtr antyspamowy Google analizuje wiele czynników na podstawie, których podejmuje decyzję w których folderze skrzynki odbiorczej umieścić Państwa wiadomość.

Zobacz także błąd Username and Password not accepted przy próbie sprawdzenia hasła do konta Google. W takim przypadku utwórz hasło aplikacji i zamiast hasła do konta Google wpisz do AnoMail tzw. hasło aplikacji.

Konfiguracja filtra antyspamowego Gmail/Google
Konfiguracja GMail do wykonywania testów antyspamowych

Konfiguracja filtra antyspamowego GMail w AnoMail

W pierwszej kolejności należy skonfigurować tester antyspamowy GMail w programie AnoMail. W tym celu w module wysyłkowym przejdź do Ustawień i kliknij zakładkę Filtr Google Antyspam. W dalszej kolejności NIE WPROWADZAJ swojego głównego loginu i hasło do konto Google tylko wcześniej utwórz hasło aplikacji.

Google domyślnie blokuje dostęp do swojego filtra antyspamowego

Od czerwca 2022 r. aby móc korzystać z filtra antyspamowego Google/GMail w AnoMail należy utworzyć tzw. hasło aplikacji oraz włączyć dostęp do protokołu imap służącego do odbierania poczty z konta GMail/Google/Workspace. Ta funkcja jest domyślnie wyłączona bo jej użycie uniemożliwia serwisowi Google/GMail na prezentacje reklam.

Utwórz osobne hasło na koncie Google dla AnoMail

W związku z powyższym trzeba zalogować się na konto Google i utworzyć hasło aplikacji, które pozwoli mieć osobne hasło na potrzeby AnoMail. Zalecamy skorzystać z tej metody aby oddzielić główne hasło do konta Google od hasła używanego w innych aplikacjach takich jak AnoMail.

Tester antyspamowy online Google
Wbudowany w AnoMail tester antyspamowy Google/GMail

Zmień ustawienia na swoim koncie Google/GMail

W tym celu trzeba zalogować się na konto Google i upewnić się czy na tym koncie włączono tzw. Weryfikację dwuetapową, która jest niezbędna aby można było utworzyć hasło aplikacji. Następnie odszukaj funkcję Zarządzaj kontem Google. Potem wybierz Bezpieczeństwo -> Logowanie się w Google -> Hasła do aplikacji.  Na koniec wybierz aplikacje i utwórz hasło do poczty na potrzeby AnoMail. Nowe hasło wpisujemy do AnoMail.

W razie dalszych problemów należy założyć nowe konto Google/GMail używając do tego trybu Incognito w swojej przeglądarce lub użyć innej przeglądarki (wyczyść pliki cookies i historię), następnie dokończyć proces zakładania konta.

Nowe konto Google/GMail NIE powinno być powiązane z innymi kontami Google, bo może to wpłynąć negatywnie na wyniki działania testera antyspamowego wbudowanego w AnoMail. Nie może to być także konto na które wcześniej coś już wysyłałeś ze swojej domeny. Google inaczej traktuje maile z domen, które zna lub maile od nadawców, od których wiadomości zostały przeniesione np. do folderu Na potem.

Kto korzysta z filtra antyspamowego GMail?

W programie AnoMail jest funkcja, która pozwala ustalić którzy odbiorcy z Państwa listy wysyłkowej korzystają z kont pocztowych Google. Sprawdza kto korzysta z darmowych kont GMail oraz komercyjnych Google Workspace (dawne G-Suite). Program AnoMail nie weryfikuje odbiorców po samym adresie e-mail (domenie) tylko „pyta” serwer odbiorcy czy ten korzysta z kont na serwerach Google.

Obecnie filtr antyspamowy GMail zwraca dużą uwagę na to co odbiorcy robią z Państwa wiadomościami np. odpowiadają, kasują, klikają w linki itd. W związku z tym przy użyciu funkcji „Na podstawie filtra antyspamowego Google” można usunąć adresy e-mail obsługiwane przez serwery Google, aby nie wysyłać do nich zapytań i nie ryzykować oznaczenia Państwa listu jako spam.

Kto korzysta z filtra antyspamowego Google
AnoMail pokaże kto z Twoich odbiorców używa filtra antyspamowego Google

Wysyłanie zapytań może obniżyć reputację nadawcy

Wysyłanie zapytań o możliwość przesłania oferty do niezweryfikowanych odbiorców korzystających z kont pocztowych na serwerach Google (Gmail) może być niezalecane gdyż bez zgody odbiorców, takie działania mogą zostać postrzegane jako spam, co negatywnie wpływa na reputację nadawcy oraz może skutkować filtrowaniem kolejnych wiadomości bezpośrednio do folderu ze spamem. 

Ponadto istnieje ryzyko naruszenia przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, takich jak RODO w Unii Europejskiej, które wymagają wyraźnej zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Patrz także: Usuwanie adresów o charakterze danych osobowych.

Jeżeli koniecznie chcesz wysyłać zapytanie to niech ma formę zimnego maila (ang. cold mail) dzięki czemu maleje odsetek zgłoszeń antyspamowych. W AnoMail wbudowana jest sztuczna inteligencja do pisania cold mailingu, która wie jak przygotować dobrą treść do nieznanego odbiorcy.

Czy uzna Antyspam

Jak działa filtr antyspamowy Google/GMail

Jak dokładnie działa filtr antyspamowy GMail jest tajemnicą firmy Google ale z obserwacji oraz z materiałów, które publikuje firma Google możemy wyróżnić kilka czynników, które decydują o tym czy filtr antyspamowy uzna Państwa wiadomość jako spam lub jako reklamę i umieści Państwa wiadomość w folderze oferty.

Zobacz także: Kto z Twoich klientów korzysta z filtra antyspamowego Google/GMail?

Najważniejsze elementy, które filtr antyspamowy bierze pod uwagę:

  • Uwierzytelnienie serwera wysyłkowego czyli czy ustawiono na Państwa serwerze SPF, DKIM, DMARC, BIMI oraz revDNS.
  • Obecność serwera wysyłkowego lub domeny na listach spamerskich. Google sprawdza czy adres IP Państwa serwera lub adres domeny nie widnieje na popularnych listach spamerskich.
  • Treść wiadomości oraz temat i załączniki, sprawdza temat listu oraz treść w poszukiwaniu typowych dla spamu znamion np. jeden duży obrazek lub słowa „promocja”, „oferta”, „kredyt”, „szkolenie”, „Szanowni Państwo” itd.
  • Grafika dociągana z Internetu – obrazki wstawione do treści listu i pobierane z internetu są blokowane i wiadomość do razu jest oznaczana jako spam lub podejrzana gdyż spamerzy przy pomocy obrazków śledzących weryfikują aktualność adresu e-mail odbiorcy.
  • Dane odbiorcy tzn. sprawdza czy list jest zaadresowany tylko do jednej osoby oraz czy w polu DO widnieje jej adres.
  • Oznaczenie masowych wiadomości oraz link wypisania tzn. sprawdza czy do nagłówków listu dodano Precedence Bulk oraz List-Unsubscribe, które są wymagane w przypadku wysyłania masowych wiadomości na serwery Google.
  • Historia domeny nadawcy i poprzednich e-mailingów kierowanych do serwerów Google. Analizuje czy wysyłali Państwo coś wcześniej ze swojej domeny oraz swojego serwera. Jeżeli nie było wysyłek to z automatu list może trafić do spamu.
  • Ocena zaangażowania odbiorców Państwa wiadomości tzn. sprawdza czy Państwa klienci od razu kasowali listy czy przenosili do folderu na później lub czy klikali w linki zamieszczone w wiadomości.
  • Ilość zgłoszeń antyspamowych – sprawdza ilu z Waszych odbiorców oznaczało Państwa wiadomości jako spam.
  • Waga listu oraz analiza załącznika. Listy cięższe niż 100 KB oraz zawierające załączniki mogą nie być wysyłane w całości. Tak Google zagląda do załącznika zwłaszcza jeżeli jest w popularnym formacie np. PDF, DOC itp.
  • Podobieństwo wiadomości do listów od innych firm, które wysyłają mailing o podobnej tematyce. Sprawdza jak odbiorcy traktowali wiadomości od innych firm, które zawierały treści podobne do tego co Państwo wysyłacie.

Pokrewny temat: Nie wysyłaj newsletterów z darmowych kont pocztowych oraz usuń zdublowane adresy.

Testy antyspamowe i inna tematyka dot. mailingu: