Razor oraz SpamAssassin
Mechanizmy antyspamowe
Antyspamy Razor i SpamAssassin
Razor oraz SpamAssassin to zaawansowane mechanizmy antyspamowe, które od wielu lat służą użytkownikom sieci w walce z niechcianą pocztą. Obie te technologie opierają się na różnorodnych algorytmach i regułach, które pozwalają na identyfikowanie i oznaczanie wiadomości jako spam. Kluczem do skuteczności tych rozwiązań jest ciągłe adaptowanie się do zmieniających się technik stosowanych przez spamerów.
Jednym z podstawowych założeń systemów antyspamowych jest używanie reguł nadających punkty. Filtry antyspamowe skanują pocztę w poszukiwaniu charakterystycznych cech, które mogą wskazywać, że wiadomość zawiera znamiona spamu lub wysyłana jest przez serwer pocztowy, który wcześniej był zgłoszony na listy spamerów RBL.
Filtr antyspamowy ocenia w punktach na ile jest prawdopodobne, że określona wiadomość jest spamem. Na przykład 5 punktów oznacza, że wiadomość z pewnością jest spamem a 1 punkt oznacza, ze wiadomość może być spamem.
Pokrewny temat: Jak sprawdzić czy adres e-mail odbiorcy jest aktualny?
Razor bada podobieństwo do wiadomości będących spamem
Vipul’s Razor to rozproszona, oparta na współpracy sieć do wykrywania i filtrowania spamu. Działa w oparciu o zgłoszenia spamu przesyłane przez użytkowników. Wykrywanie odbywa się za pomocą sygnatur antyspamowych, które oceniają czy określony list ma znamiona spamu.
Mechanizm Razor (Pyzor) porównuje Państwa wiadomość z wiadomościami uznawanymi za spam. Sprawdza na ile Wasza wiadomość jest podobna do innych listów, które przez odbiorców zostały oznaczone jako wiadomości śmieci. Następnie przekazuje do SpamAssassina informację o ilości naliczonych punktów np. 2,43. Przy czym wynik na poziomie 5 punktów oznacza typowy spam.
W związku z tym powinni Państwo różnicować wiadomości i nie wysyłać ponownie tej samej streści. AnoMail ma wszelkie mechanizmy potrzebne do tego aby za każdym razem Państwa wiadomość była uznana jako świeża. Zmiana treści wiadomości, tematu, nazw plików graficznych itd. sprawia, że zmienia się sygnatura antyspamowa listu.

Zrób test antyspamowy przed wysyłką mailingu
Przed masową wysyłką z AnoMail warto zrobić test antyspamowy, aby wyeliminować wszelkie błędy przez które list może być oznaczony jako spam. Dla przykładu robiąc test w Mail-Tester.com lub MailChecker.net można zobaczyć takie oto błędy:
- RAZOR2_CF_RANGE_51-100 – oznacza, ze Państwa wiadomość jest bardzo podobna do spamu (Razor ma powyżej 50% pewności, że list jest spamem) i otrzymujecie np. 2.43 punktu antyspamowego. W tym przypadku należy zmienić treść listu aby w znacznej mierze różniła się od wcześniej wysyłanych wiadomości.
- RAZOR2_CF_RANGE_E4_51_100 – podobna sytuacja do powyższego ale dotyczy innego mechanizmu Razor (silnik E4), który ma pewność powyżej 50%, że wiadomość jest spamem. Ze ten błąd otrzymujecie punktację np. 0,65 punktu antyspamowego.
- RAZOR2_CF_RANGE_E8_51_100 – jak wyżej ale tym razem inna wersja mechanizmu Razor (silnik E8) jest pewna w ponad 50%, że Państwa wiadomość jest spamem.
- RAZOR2_CHECK – Listed in Razor2 – oznacza, że odnośniki zamieszczone w wiadomości znajdują się na czarnych listach nadawców spamu tzn. wiadomości uznane przez społeczność Razor za spam, zawierały te same linki co w Państwa obecnej wiadomości. Za to otrzymujecie 1,73 punktu antyspamowego.
Po przekroczeniu 5 punktów list jest oznaczany jako spam lub nawet kasowany na serwerze odbiorcy. Dlatego za każdym razem należy zmieniać treść wiadomości, podmieniać grafikę, zmieniać ułożenie elementów oraz tematy listu. AnoMail pomoże Wam w tej kwestii bo zawiera mechanizmy, które zmieniają sygnaturę antyspamową listu i poprawiają ocenę antyspamową.
Dobry wynik w Mail-Tester to 10/10. Natomiast w MailChecker dobry wynik zaczyna się od 90%.
Pokrewny temat: Sztuczna inteligencja do generowania obrazów
Nie wysyłaj masowo identycznych wiadomości
Filtry antyspamowe „nie lubią” gdy wiadomości wysyłane masowo są identyczne, czyli mają taką samą treść oraz temat. Razor sprawdza czy Państwa wiadomość nie jest taka sama lub podobna do innych wiadomości, które zostały wysyłane wcześniej i uznane przez odbiorców jako spam.
W związku z tym warto stosować personalizację tzn. wstawić do treści listu np. imię odbiorcy lub nazwę jego firmy. bo to zmienia treść wiadomości i zwiększa zaangażowanie odbiorców. Funkcje do personalizacji dostępne są w edytorze wiadomości pod przyciskiem Personalizacja.
Dla tych nadawców, którzy z różnych względów nie mogą lub nie chcą personalizować korespondencji (co jest błędem), dodaliśmy w AnoMail funkcje do losowej zmiany tematów oraz losowe bloki tekstów do zmiany treści listu.
Funkcja do wstawiania losowych bloków dostępna jest pod przyciskiem Personalizacja. Mamy bloki wstępu (#BLOK-WPROWADZENIE#), rozwinięcia (#BLOK-ROZWINIECIE#) oraz zakończenia (#BLOK-ZAKONCZENIE#).
Bloki sprawiają, że każda wysyłana wiadomość różni się od poprzedniej, gdyż program w miejsce np. „bloku wstępu” podstawia różne warianty powitania np. „Dzień dobry”, „Witam Państwa”, „Drogi Kliencie” itd.
Gdy podczas testów antyspamowych pojawi się błąd RAZOR2_CF_RANGE_51_100 to oznacza, że treść Twojej wiadomości jest podobna do wiadomości wysyłanych przez spamerów. Wiemy, że możesz się z tym nie zgadzać ale filtr antyspamowy „wie” swoje. Dlatego zmień treść maila, układ elementów, obrazki itp. Możesz użyć sztucznej inteligencji wbudowanej w AnoMail aby za każdym razem wysyłać nieco inną zawartość.
Wykorzystaj do tego sztuczną inteligencję w modelu generatywnym (GPT) bo dzięki nie zaoszczędzisz sporo czasu, nie tylko na pisanie tekstów ale także na tworzenie unikalnych grafik dopasowanych do Twoich wiadomości e-mail.
Pokrewny temat: Generowanie obrazów przez AI (Dall E3)
Sztuczna inteligencja wspomoże w pisaniu tekstów
Zmieniając treść maila, nawet w subtelny sposób, można skutecznie zmylić filtry antyspamowe, zachowując jednocześnie kluczowe przekazy. Nie trzeba samemu wymyślać tekstów gdyż pod przyciskiem Generator AI znajduje się funkcja, która przy pomocy sztucznej inteligencji wygeneruje Państwu wiele propozycji tekstów od których można np. rozpocząć wiadomość.
Program podczas wysyłki, zamienia poniższe pola personalizacji na właściwą treść:
- #BLOK-WPROWADZENIE# – zostanie zastąpiony tekstem np. „Dzień dobry. Chciałbym serdecznie powitać Państwa w naszej społeczności” lub „Witam serdecznie. Jest mi niezmiernie miło, że zdecydowali się Państwo dołączyć do grona naszych klientów…”
- #BLOK-ROZWINIECIE# – np. „Zapraszam do zapoznania się z propozycją naszej firmy, która może stanowić odpowiedź na Państwa aktualne wymagania” lub „Z przyjemnością przedstawię naszą najnowszą ofertę, która została stworzona z myślą o zaspokojeniu Państwa potrzeb”.
- #BLOK-ZAKONCZENIE# – np. „Jeśli macie Państwo jakiekolwiek pytania, proszę nie wahać się i pisać do mnie.”, „W razie dalszych pytań pozostaję do dyspozycji”.
Każdy wariant powitania, rozwinięcia lub zakończenia może być utworzony przez sztuczną inteligencję lub napisany przez Państwa dzięki czemu nie będzie brzmiał sztucznie, jak to ma miejsce w przypadku programów, które używają synonimów.
Patrz także: E-maile z dynamiczną treścią dopasowaną do odbiorcy
Synonimizer to zmiany tematów wiadomości e-mail
Innym skutecznym narzędziem do zmiany struktury maila jest mieszacz tematów. Aby z niego skorzystać w głównym oknie programu AnoMail przy temacie listu należy nacisnąć ikonę mieszacza tematów i wpisać do jednej wiadomości kilkanaście różniących się tematów.
Dzięki niemu podczas wysyłki, możliwa jest zmiana tematu wiadomości. To sprawia, że nawet jeśli bazowa treść pozostaje podobna lub identyczna, to list nie jest traktowany jako typowa „masówka” bo różni się od poprzednich.
Korzystając z tych technik, można skuteczniej omijać mechanizmy antyspamowe, co jest szczególnie przydatne w wysyłkach do odbiorców, którzy czekają na Państwa wiadomości.
Co to jest SpamAssassin?
SpamAssassin to mechanizm antyspamowy służący do filtracji niechcianych wiadomości e-mail. Działa poprzez analizę przychodzących na serwer wiadomości pod kątem charakterystycznych cech spamu. Wykorzystuje techniki takie jak analiza tekstu, czarne listy (RBL), testy DNS oraz sprawdzanie nagłówków wiadomości.
Każdej wiadomości nadaje punkty za spełnienie określonych kryteriów. Im więcej cech typowych dla spamu, tym wyższa punktacja. Punkty są nadawane na podstawie różnorodnych reguł, m.in. treść listu, ilość obrazków oraz reputacji nadawcy.
Gdy liczba punktów przekracza ustalony próg np. 5, to wiadomość jest automatycznie oznaczana jako spam. System ten pozwala na skuteczne odfiltrowanie większości niepożądanej poczty, jednocześnie minimalizując ryzyko błędnego zidentyfikowania „zwykłych” wiadomości jako spam.
Zobacz także: Jak działa filtr antyspamowy i jak go unikać?
Oceń swoją wiadomość przed wysyłką masowej korespondencji
Dzięki ciągłemu doskonaleniu, SpamAssassin uznawany jest za jedno z najefektywniejszych narzędzi antyspamowych. W związku z tym przed wysyłką warto sprawdzić jak filtr antyspamowy oceni Waszą wiadomość. W tym celu w głównym oknie programu AnoMail należy nacisnąć przycisk Antyspam i wybrać funkcję Tester antyspamowy online.
AnoMail wyśle testową wiadomość do testera antyspamowego online i pokaże (patrz niżej) jak Państwa wiadomość zostanie oceniona. Dobry wynik zaczyna się od 90%. Każdy błąd, który zostanie zdiagnozowany należy poprawić przed masową wysyłką.
Jak wykonać ocenę antyspamową listu?
Aby upewnić się, że wiadomość e-mail jest neutralna dla filtrów antyspamowych możecie wykonać test korzystając z MailCheckera. W tym celu należy przejść pod adres www.AnoMail.pl/mailchecker i wysłać wiadomość z programu AnoMail na adres, który ostanie wygenerowany przez serwis MailChecker.
Jednorazowy adres e-mail do testów antyspamowych wprowadzamy w polu E-mail odbiorcy (patrz żółty panel). Następnie naciskamy Wyślij i wybieramy funkcję List na podany adres e-mail. AnoMail wyśle jedną wiadomość do testera. Po naciśnięciu przycisku Sprawdź wyniki pojawi się wynik oceny w procentach, wraz z informacjami do czego przyczepił się filtr antyspamowych. Wynik poniżej 95% wymaga Państwa uwagi.
Korzystając z AnoMail uzyskacie wynik 100% ale aby to osiągnąć najpierw w domenie wysyłkowej należy włączyć zabezpieczenia antyspamowe SPF, DKIM oraz DMARC i BIMI, o których napisaliśmy na naszym blogu.

Inne tematy związane z masowymi wysyłkami e-mail

Segregacja adresów e-mail wg dostawców poczty
Program AnoMail umożliwia przeprowadzenie segmentacji adresów e-mail wg dostawców poczty czyli można podzielić bazę adresową na osobne grupy np. tylko GMail, tylko Yahoo, WP, Interia, Onet itp. Dzięki temu można przygotować różną treść listu zależną od filtra antyspamowego dostawcy poczty. Ponadto można zapanować na limitami ilość wiadomości wysyłanych do danych dostawców poczty.

Personalizacja newslettera w programie mailingowym
Personalizacja newslettera to jedna z wielu funkcji programu AnoMail dzięki, której można znacznie zwiększyć skuteczność swoich wysyłek marketingowych.

Od czego zacząć masowe wysyłki tzn. komputer, serwer, uwierzytelnienie itd.
W pierwszej kolejności należy zainstalować oprogramowanie AnoMail na komputerze każdej osoby, która ma realizować mailing w Państwa firmie. W dalszej kolejności na dysku sieciowym lub chmurowym utworzyć folder, w którym będą przechowywane bazy danych, wzory wiadomości itp.