Kody śledzące otwarcia email

Open Rate (OR) w AnoMail

Kody śledzące otwarcia email

Kody śledzące otwarcia email pozwalają uzyskać informacje na temat tego, kto otworzył maila. De facto chodzi o obrazki śledzące a nie o jakiś specjalny kod wstawiany do treści listu. Funkcja do śledzenia otwarć wiadomości e-mail działa w ten sposób, że AnoMail wstawia do treści listu mały obrazek śledzący. W momencie, gdy ktoś otworzy Państwa wiadomość to ten obrazek jest pobierany z serwera a tym samym zapisywana jest informacja o odczytaniu listu.

Kody śledzące otwarcia wiadomości widoczne w statystykach Google Analytics

Z racji tego, że AnoMail działa w Państwa komputerze i nie ma dostępu do statystyk online na Państwa serwerze internetowym należy wykorzystać np. system analityczny Google Analytics, który będzie zbierał informacje na temat tego ile osób otworzyło maila. W AnoMail uzyskuje się zbiorczą informację na temat tego ile osób odczytało daną wiadomość.

Śledzenie otwarć wiadomości powinno być wykorzystywane jedynie w przypadku wysyłki e-mailingu do odbiorców, którzy czekają na Państwa listy oraz gdy wcześniej już coś do nich Państwo wysyłali. Użycie obrazków śledzących w przypadku nowych lub niepotwierdzonych baz odbiorców obniża skuteczność wysyłek.

Kody śledzące otwarcia email​
Wstawianie kodu śledzącego otwarcia newslettera

Piksel śledzący otwarcia newslettera

Jako obrazek śledzący w AnoMail można wykorzystywać „kody śledzące” z dowolnych systemów analitycznych. Przykładem może być piksel śledzący od Facebooka (ang. Facebook Pixel) czyli mały obrazek wygenerowany przez Facebook, który umieszcza się w stopce maila. 

W momencie gdy wiadomość zostanie odczytana (wyświetlona) przez odbiorce, piksel pobiera się z serwera i zapisuje się w statystykach informacja o otwarciu listu. Zwracamy jednak uwagę, że nowoczesne programy pocztowe domyślne blokują pobierania zdalnych obrazów, chodzi o to aby spamerzy nie wiedzieli, że list został odczytany.

Obrazek śledzący wstawia się do treści listu (najczęściej w stopce) naciskając przycisk Statystyki i wybierając funkcję Dodaj kod śledzący otwarcia. Wcześniej oczywiście należy wygenerować link do obrazka śledzącego. Druga możliwość na wstawienia piksela śledzącego to naciśnięcie przycisku Grafika i skorzystanie z funkcji Wstaw obraz z serwera internetowego.

Piksel śledzący otwarcia maila
Statystyki otwarć czyli piksel śledzący wyświetlenia wiadomości e-mail

Kody śledzące otwarcia wiadomości email​

Aby wstawić do listu kod śledzący otwarcia wiadomości należy kliknąć w programie AnoMail przycisk Nowy list, następie ustawić się na końcu listu i nacisnąć przycisk Statystyki oraz wybrać funkcję Ilość odczytań.

Program wyświetli okno umożliwiające wprowadzenie kodu śledzącego otwarcia z Państwa systemu śledzącego lub można wygenerować nowy kod śledzący z Google Analytics. Po naciśnięciu przycisku Generuj nowy kod wyświetli się okno, w którym można uzupełnić dane niezbędne do śledzenia Państwa mailingu.

Przypominamy, że użycie personalizacji zwiększa współczynnik otwarć newslettera nawet o kilka procent. Dlatego zalecamy personalizować temat wiadomości oraz treść listu a zwłaszcza pierwszy akapit, który wyświetli się każdemu odbiorcy. Do zwrócenia uwagi odbiorcy można także wykorzystać funkcję do dystrybucji kuponów rabatowych lub poprosić sztuczną inteligencję o wygenerowanie unikalnej treści.

Aby można było w pełni korzystać ze statystyk i raportów, program AnoMail musi być aktywowany.

Kody śledzące otwarcia wiadomości email (OR)

Zwracamy jednak uwagę, że jeśli chodzi o mierzenie skuteczności mailingu to statystyki otwarć (ang. Open Rate) są mało wiarygodne gdyż większość odbiorców blokuje pobieranie obrazków śledzących a tym samym dopóki ktoś nie kliknie w swoim programie pocztowym przycisku Odblokuj lub Pobierz obrazy to nie ma informacji, że list został odczytany.

W związku z powyższym do badania skuteczności mailingu lepiej korzystać ze statystyk kliknięć (ang. Click Rate). Ponadto AnoMail obsługuje automatyczne raporty dostarczeń (DSN, Delivery System, Notyfication) o których można poczytać na naszej stronie. Statystyki otwarć i kliknięć sprawdza się logując do serwisu Google Analytics.

Pokrewny temat: Kto z odbiorców korzysta z filtra antyspamowego Google/GMail?

Gdzie można podejrzeć statystyki otwarć email?

Statystyki otwarć wiadomości wysłanych z programu AnoMail można śledzić bezpośrednio logując się na swoje konto w Google Analytics w sekcji Pozyskane -> Kampanie oraz Zachowania -> Zawartość strony -> Wszystkie strony -> OpenedEmails (nazwa zależna od Państwa ustawień). Statystyki te domyślnie mogą pojawić się z kilkugodzinnym opóźnieniem więc najlepiej sprawdzać je minimum po 24h od zakończenia wysyłki.

Firma Apple i funkcja MMP do ochrony prywatności

Często w wiadomościach są ukryte tzw. piksele śledzące, które umożliwiają nadawcy monitorowanie, czy odbiorca otworzył e-mail, w jaki sposób go przeglądał itp. Dlatego firma Apple wprowadziła funkcję o nazwie MMP.

Mail Privacy Protection (MPP), ma na celu ochronę prywatności użytkowników poprzez blokowanie obrazków śledzących otwarcia w wiadomościach e-mail. MPP zapobiega śledzeniu aktywności użytkowników przez firmy wysyłające wiadomości e-mail. 

Dzięki MPP piksele śledzące, pobierane są automatycznie przez serwer pośredniczący tzw. serwer proxy, więc w statystykach nadawcy pojawi się informacja, że list został odczytany a nie będzie to prawdą. W rezultacie wskaźnik otwarć może być zawyżony lub nieodpowiednio odzwierciedlać rzeczywistą aktywność odbiorców

Pokrewny temat: Jak śledzić kliknięcia w linki z wiadomości e-mail

Microsoft blokuje obrazki śledzące

Użytkownicy innych klientów poczty np. Microsoft Outlook mają z kolei automatycznie włączoną funkcję do blokowania pobierania obrazków z serwera więc nadawca nie dowie się czy poczta u odbiorcy została przeczytana.

Odbiorca musi nacisnąć przycisk „Kliknij tutaj, aby pobrać obrazy…”. Domyślne ta funkcja jest włączona więc wszystkie obrazki „dociągane” z serwera nadawcy będą zablokowane. W praktyce oznacza to, że nie wiadomo czy odbiorca odczytał wiadomość.

Domyślna blokada zdalnej grafiki w wiadomości

Większość nowoczesnych programów pocztowych automatycznie blokuje wyświetlanie zdalnych obrazów więc dopóki ktoś nie kliknie „pobierz zdalne obrazy” to nie dowiesz się, że wiadomość została przeczytana. Ponadto użycie obrazków śledzących zwiększa szansę, że Twój list trafi do spamu.

Zegar w treści maila
Zablokowane obrazki śledzące umieszczone na serwerze nadawcy

Inne teksty dot. mierzenia skuteczności mailingów: