Odbicia czyli zwroty

z niedostarczonej poczty e-mail

AnoMail obsługuje odbicia e-mail

Zwroty z niedostarczonej poczty, zwane także odbiciami (ang. bounces), to powiadomienia generowane przez serwery poczty informujące nadawcę o niemożności dostarczenia wiadomości do odbiorcy. AnoMail w każdej opcji licencji potrafi zarządzać automatycznie zwrotami z niedostarczonej poczty i dzielić na twarde i miękkie zwroty, autorespondery oraz blokady antyspamowe (RBL).

Wyróżnia się dwa główne rodzaje odbić: miękkie (ang. Softbounces), które są wynikiem tymczasowych problemów, takich jak pełna skrzynka odbiorcy czy chwilowe niedostępności serwera, oraz twarde (ang. Hardbounces), które wskazują na trwałe przeszkody, jak nieprawidłowy adres e-mail czy usunięte konto odbiorcy.

Obsługa zwrotów e-mail w każdej wersji licencji

Skuteczne zarządzanie odbiciami jest kluczowe dla utrzymania wysokiej jakości komunikacji e-mailowej i uniknięcia problemów z obniżeniem reputacji nadawcy. Wysyłanie ponowne e-maili na adresy generujące odbicia (tzw. bounces) może zwiększyć ryzyko, że Państwa wiadomości trafią do folderu spamu.

Aby uniknąć tego problemu, należy w AnoMail włączyć funkcję obsługi zwrotów z niedostarczonej poczty (patrz zielony moduł subskrypcji) oraz nacisnąć przycisk Sprawdź listę i usunąć adresy e-mail do których nie można było dostarczyć poczty. Służy do tego funkcja „Na podstawie zwrotów własnych”, która została przedstawiona na poniższym rysunku.

Dodatkowo warto użyć funkcji (patrz niżej) „Na podstawie filtrów antyspamowych RBL”. Ta funkcja usuwa z listy wysyłkowej odbiorców do których Państwa poczta nie dotarła ze względu na to, że została uznana przez serwer odbiorcy jako spam.

Odbicia (bounces) z niedostarczonej poczty
Usuń z listy wysyłkowej adresy odbiorców do których poczta nie dotarła

Podgląd adresów e-mail z odbić

Adresy odbiorców do których nie można było dostarczyć poczty zbierane są przez AnoMail i można uzyskać do nich dostęp z poziomu głównego okna programu. W tym celu należy nacisnąć przycisk Odbiorcy/Kontakty i wybrać funkcję Adresy z niedostarczonej poczty.

Adresy dzielone są na trzy grupy tj. twarde zwroty, miękkie odbicia oraz blokady antyspamowe. Ze względów antyspamowych zalecamy usuwać twarde i miękkie zwroty oraz adresy z blokad antyspamowych. Jeżeli już raz ktoś odrzucił przyjęcie Państwa poczty ze względu na znamiona spamu to nie zalecamy nic do niego wysyłać ponownie. Każda kolejna wysyłka kierowana na taki adres obniża reputację nadawcy.

Ile procent zwrotów to dobra wartość a ile zła?

Różni dostawcy poczty w swoich politykach antyspamowych określają dopuszczalne progi odbić np. do 10% twardych zwrotów czyli na 1000 wysłanych wiadomości odbić nie może być więcej niż 100. Aczkolwiek dobra ilość twardych zwrotów powinna być poniżej 2%.

Z kolei zgłoszeń antyspamowych powinno być jak najmniej czyli nie więcej niż 1%. Przy czym zgłoszenia antyspamowe dzielą się na automatyczne oznaczenia wiadomości jako spam (ang. Spambounces) i tu dopuszczalne jest poniżej 2% oraz skargi antyspamowe (ang. Spam Complains). W tym przypadku ilość zgłoszeń od niezadowolonych odbiorców nie powinna przekroczyć 0,1%.

Zobacz: Postmaster Tools od Google do analizy dostarczalności poczty

Automatyczna obsługa adresów z niedostarczonej korespondencji e-mail

AnoMail wykrywa twarde i miękkie odbicia oraz zwroty wiadomości ze względu na spam (blokady antyspamowe). Podgląd tych adresów dostępny jest pod przyciskiem Kontakty. W AnoMail nie ma informacji o skargach antyspamowych od niezadowolonych odbiorców gdyż te skargi wysyłane są do Państwa dostawcy poczty a nie do Was.

Pokrewny temat: Return-path czyli ścieżka zwrotna do obsługi odbić

Odbicia, zwroty - podział adresów e-mail
Lista odbić z podziałem na twarde i miękkie zwroty oraz blokady antyspamowe

Nie wysyłaj poczty na adresy ze zwrotów

Serwery pocztowe odbiorców interpretują powtarzające się odbicia (zwroty) jako niechciane działanie, co może skutkować zaklasyfikowaniem nadawcy jako typowego spamera, który nie weryfikuje swojej bazy. Dlatego przed każdą nową wysyłką trzeba usunąć listę nieprawidłowych odbiorców do których już coś próbowali Państwo wysłać ale poczta nie dotarła.

Pokrewny temat: Jak włączyć obsługę niedostarczonej poczty?

Obsługa odbić w AnoMail

W lokalny moduł subskrypcji dostępny w każdej opcji licencji AnoMail wbudowany jest mechanizm rozpoznawania zwrotów z niedostarczonej poczty. Program automatycznie rozpoznaje zwroty z podziałem na:

  • Twarde zwroty (ang. Hardbounce) – nie można było dostarczyć poczty np. konto odbiorcy nie istnieje. Taki adres należy usunąć.
  • Miękkie zwroty (ang. Softbounce) – na przykład konto odbiorcy jest pełne. Najczęściej oznacza to, że adresat nie korzysta z danej skrzynki i warto ją usunąć z listy wysyłkowej.
  • Blokady antyspamowe (ang. SpamBlock) – poczta nie dotarła do odbiorcy, bo serwer pocztowy adresata odrzucił Państwa wiadomość ze względu na znamiona spamu.
  • Autorespondery – pracownik jest na urlopie, pracownik zmienił adres itp. AnoMail zbiera takie maile oraz komentarze i warto je okresowo przejrzeć.
  • Zgody – gdy odbiorca wyrazi zgodę na dalszy kontakt to AnoMail wykrywa taką zgodę i zapisuje adres odbiorcy lub sam wysyła wcześniej przygotowaną ofertę.
  • Rezygnacje – gdy odbiorca kliknie w link rezygnacji to AnoMail zapisuje jego adres e-mail wraz z ewentualnymi komentarzami do wypisania.
Dodawanie adresów z rezygnacji na listę zastrzeżoną
Dodawanie osób z rezygnacji na listę zatrzeżoną

Obsługa odbić na różnych stanowiskach

Podgląd adresów e-mail odbiorców do których nie można było wysłać poczty jest dostępny w głównym oknie programu AnoMail po naciśnięciu przycisku Odbiorcy/Kontakty. Komputer segreguje adresy z podziałem na twarde zwroty, miękkie odbicia oraz blokady antyspamowe.

W razie potrzeby adresy e-mail ze zwrotów mogą być synchronizowane między różnymi stanowiskami w Państwa firmie. Chodzi o to aby nie wysyłać ponownie poczty z firmy do odbiorców, do których poczta nie dotarła.

Zobacz: Jak włączyć synchronizację błędnych adresów e-mail?

Synchronizacja odbić czyli zwrotów
Synchronizacja zwrotów e-mail między różnymi stanowiskami

Usuń nieaktualne adresy przed wysyłką

AnoMail Premium został zintegrowany z platformą Emailable, co umożliwia sprawdzenie aktualności adresów e-mail przed wysyłką. Dzięki temu możecie upewnić się, że Wasze wiadomości trafią tylko do istniejących i aktywnych skrzynek pocztowych. Emailable potrafi wykrywać także adresy toksyczne czyli odbiorców o niskiej reputacji, którzy zgłaszają wszystkie wiadomości jako spam.

Nie należy wysyłać poczty na nieistniejące adresy e-mail, ponieważ może to negatywnie wpłynąć na reputację nadawcy. Wysoki współczynnik wiadomości odbitych, zwłaszcza twardych odbić, sugeruje, że bazy danych są przestarzałe lub niskiej jakości. Na poniższym rysunku pokazano ocenę adresu e-mail, który został zakwalifikowany jako ryzykowny więc powinni Państwo takie adresy usunąć z listy wysyłkowej.

Dodatkowo, dostawcy usług pocztowych (GMail, Microsoft, Onet, Wp, itd.) monitorują próby dostarczenia poczty na nieistniejące konta i mogą blokować kolejne wysyłki od Państwa.

Panel zarządzania usługą Emailable
Sprawdzenie poprawności adresów e-mail przed wysyłką

Bounces czyli odbicia z niedostarczonej poczty:

Szyfrowanie wiadomości e-mail S/MIME

Szyfrowanie wiadomości e-mail S/MIME

AnoMail oferuje szyfrowanie wiadomości e-mail w standardzie S/MIME czyli cała wiadomość jest zaszyfrowana kluczem odbiorcy listu. Wiadomość może być odczytana tylko przez określonego odbiorcę dla którego wiadomość została zaszyfrowana jego kluczem publicznym.

Czytaj więcej »
Sprawdzanie adresu email

Sprawdzanie adresu email przed wysyłką e-mailingu (Emailable)

AnoMail we współpracy z Emailable umożliwia weryfikację aktualności adresów e-mail odbiorców przed wysyłką wiadomości. Dzięki temu możesz uniknąć wysyłania maili na nieistniejące lub nieaktywni adresy, co zwiększa skuteczność kampanii i poprawia reputację nadawcy. Dodatkowo AnoMail eliminuje odbicia z niedostarczonej poczty (bounces)

Czytaj więcej »