Reputacja domeny wysyłkowej

Rozgrzewka nowej domeny

Reputacja domeny a dostarczalność poczty

Reputacja domeny wysyłkowej odnosi się do oceny wiarygodności i jakości domeny nadawcy przez filtry antyspamowe oraz serwery pocztowe odbiorców. Ocena domeny jest kształtowana na podstawie historii wcześniejszych wysyłek oraz wielu wskaźników np. wskaźnik otwarć, kliknięć, odbić oraz skarg na spam.

Dobra reputacja domeny zwiększa prawdopodobieństwo dostarczenia wiadomości do skrzynek odbiorczych, podczas gdy niska reputacja może skutkować blokowaniem lub oznaczeniem wiadomości jako spam. 

W celu poprawy niskiej reputacji domeny trzeba wyeliminować podstawowe błędy np. wysyłka na nieistniejące lub zapchane skrzynki pocztowe, wysyłka poczty do odbiorców, którzy kasują wiadomości lub oznaczają jako spam. 

Obecnie jednym z najważniejszych elementów wpływających na reputację nadawcy jest zaangażowanie odbiorców tzn. czy odbiorcy odpowiadają na Państwa wiadomości oraz czy klikają w linki zamieszczone w mailu.

Patrz: Dowiedź się jak Twoje mailingi ocenia GMail?

Niska reputacja nowej domeny zwiększy się z czasem

Reputacja domeny wysyłkowej jest czymś, co zyskuje się z czasem. Na początku każda nowa domena otrzymuje neutralną ocenę. Nie można jej sztucznie podnieść z dnia na dzień, a jej wartość nie zależy od pojedynczej wysyłki tylko od szeregu czynników. Ocena domeny opiera się na długoterminowym stanie infrastruktury wysyłkowej oraz spójności praktyk i treści wysyłanych wiadomości.

Reputacja domeny dotyczy opinii odbiorców a w szczególności dostawców skrzynek pocztowych (GMail, Microsoft, WP, Interia, Onet itp.) i ich filtrów  antyspamowych. Na podstawie oceny domeny filtry antyspamowe mogą zdecydować, czy e-maile powinny trafić do skrzynki odbiorczej czy raczej powinny zostać odrzucone lub oznaczone jako spam. Reputacja budowana jest na podstawie poprzednich wysyłek.

W związku z tym wysyłki z nowych domen, z krótką historią traktowane są jako „podejrzane” i profilaktycznie listy z tych domen mogą być oznaczane jako spam lub automatycznie odrzucane przez serwery w momencie gdy zbyt dużo takich samy wiadomości trafi na serwery.

Pokrewny temat: Losowe bloki tekstu do różnicowania treści wiadomości

Dobra reputacja domeny zwiększa dostarczalność e-maili

W przeciwieństwie do reputacji adresu IP serwera wysyłkowego (patrz: rozgrzewka adresu IP), reputacja domeny jest przenośna. Oznacza to, że można zmieniać IP serwera podpiętego do domeny czyli przenieść domenę do innej firmy hostingowej i wysyłać pocztę z różnych systemów.

Jeśli reputacja domeny jest niska, istnieje większe ryzyko, że e-maile zostaną sklasyfikowane jako spam. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie reputacji domeny i serwera wysyłkowego aby usunąć wszelkie problemy, które mogą ją osłabiać skuteczność wysyłek. W tym celu w programie AnoMail należy przejść do Menu Raporty i tam przejrzeć raporty antyspamowe oraz skorzystać ze sprawdzenia reputacji domeny.

Sprawdzaj reputacje domeny wysyłkowej
Sprawdzaj reputację domeny oraz obecność na listach spamerskich (RBL)

Uwierzytelnienie nadawcy czyli tożsamość wysyłającego

Pierwszym krokiem w celu poprawy reputacji domeny jest zadbanie o tożsamość nadawcy. Chodzi o to aby serwery pocztowe odbiorców mogły w łatwy sposób ocenić czy list rzeczywiście został wysłany przez Was czy raczej przez spamera, który podszywa się pod Waszą domenę. 

W związku z tym na serwerze wysyłkowym należy włączyć zabezpieczenia antyspamowe DKIM a następnie ustawić w domenie wysyłkowej rekordy tekstowe SPF, DMARC oraz BIMI (opcjonalnie). W tym celu należy skontaktować się ze swoją firmą hostingową lub sprawdzić samemu poprawność ustawień przechodząc do Menu Raporty i wybierając funkcję Antyspamowy dla domeny (MxToolbox).

Dodatkowo w domenie wysyłkowej trzeba uruchomić stronę internetową tzw. landing page, zabezpieczoną certyfikatem SSL. Strona ma być statyczna tzn. nie powinno się stosować automatycznych przekierowań do innych domen.

Od czerwca 2024 r. wraz ze zmianą polityk antyspamowych Google oraz Yahoo zaleca się dodawać do masowych wiadomości tzw. nagłówki wypisania, zwłaszcza gdy są kierowane na serwery Google (GMail, Google Workspace) i Yahoo. Sprawa dotyczy masowych nadawców czyli takich którzy wysyłają do powyższych serwerów więcej niż 5 tys. wiadomości.

Patrz: Jak wdrożyć mechanizm One-Click Unsubscribe?

Gdybyście Państwo chcieli to naciskając w AnoMail przycisk Sprawdź maile możecie sprawdzić kto z Waszych odbiorców korzysta z serwerów Google, Yahoo oraz Microsoft i potem takie adresy e-mail wydzielić do osobnej grupy lub usunąć.

Ponadto zalecamy włączyć podpis cyfrowy S/MIME do każdej wysyłanej wiadomości e-mail. Podpis elektroniczny włącza się w ustawieniach programu AnoMail. Podpis S/MIME może być darmowy np. od Actalis lub komercyjny np. od Unizeto/Certum. Podpis cyfrowy obniża punktację antyspamową oraz uwiarygadnia nadawcę więc warto z tego skorzystać.

Eliminacja błędnych lub nieaktualnych adresów e-mail

Drugim krokiem jest usunięcie z bazy błędnych adresów e-mail oraz nieaktualnych kont pocztowych. Każda wysyłka e-mailingu, która generuje odbicia z niedostarczonej poczty obniża reputację domeny. W tym celu w głównym oknie programu AnoMail trzeba nacisnąć przycisk Sprawdź maile a następnie Pokaż błędne adresy e-mail odbiorców. Następnie użyć Usuń błędne adresy ze zwrotów własnych.

W okresie zwiększania reputacji domeny nie należy wysyłać poczty do odbiorców, którzy nie czekają na Wasze wiadomości. Bardzo ważne aby wysyłać tylko do zaangażowanych odbiorców, którzy będą odpowiadali na Wasze wiadomości oraz klikali w linki. Zaangażowanie odbiorców jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na zwiększenie reputacji domeny i serwera wysyłkowego.

Patrz: Jak skonfigurować AnoMail do automatyzacji odbić (ang. bounces)?

Weryfikacja adresów e-mail przed wysyłką
Usuwanie błędnych adresów e-mail przed wysyłką

EMailable do usuwanie nieaktualnych adresów

Najnowszy AnoMail Premium został zintegrowany z amerykańską platformą Emailable służącą do eliminacji błędnych i toksycznych adresów. Usługa ta jest dodatkowo płatna ale każdy z użytkowników AnoMail Premium otrzymuje możliwość bezpłatnej weryfikacji 250 adresów e-mail. Dzięki Emailable możecie zweryfikować swoją bazę pod kątem błędnych adresów, nieaktualnych lub zapchanych skrzynek.

W tym celu należy nacisnąć przycisk Sprawdź maile i wybrać funkcję Zaawansowane narzędzie weryfikacji online. Cała analiza adresów e-mail odbywa się poza Państwa komputerem wiec serwery pocztowe odbiorców nie wiedzą, że weryfikujecie czy konkretne skrzynki odbiorców przyjmują pocztę.

Ocena i unikanie toksycznych adresów e-mail

Emailable nadaje każdemu z adresów punktację od 0 do 100 punktów. Adresy, które otrzymają punktację od 80 do 100 punktów uznawane są za dobre. Z kolei wysyłka na adresy e-mail, które otrzymały 79 punktów lub mniej może wpływać na obniżenie reputacji domeny nadawcy.

Platforma Emailable cechuje się dużą poprawnością oceny adresów sięgającą 97% procent dla konta na serwerach Microsoft oraz 99% dla pozostałych dostawców poczty. Co to oznacza w praktyce? Gdy Emailable oceni adres jako ryzykowny lub błędny do lepiej nic do niego nie wysyłać.

Na szczególną uwagę zasługują toksyczne adresy e-mail, które otrzymały punktację poniżej 40 punktów. To są adresy z którymi najczęściej jest problem i mimo iż są aktywne to mogą generować odbicia, zgłoszenia antyspamowe lub być przeznaczone do monitorowania spamu.

Patrz także: Jak usunąć odbiorców, którzy wszystko zgłaszają jako spam?

Dokładna weryfikacja adresów e-mail
Usuwanie nieaktualnych adresów e-mail przed wysyłką z nowej domeny (Emailable)

Określanie reputacji domeny nadawcy?

Obliczanie reputacji domeny nadawcy wiadomości e-mail jest procesem skomplikowanym, którego celem jest weryfikacja wiarygodności i ocenianie potencjalnego ryzyka związanego z danym nadawcą. Skrzynki pocztowe odbiorców monitorują wykorzystanie domeny w wiadomościach. Proces ten obejmuje śledzenie otwierania wiadomości, interakcji z listami oraz zgłoszenia antyspamowe. 

Na podstawie tych danych dostawcy usług pocztowych przyznają punkty za pomocą własnych algorytmów, biorąc pod uwagę różnorodne czynniki.
Wynik reputacji domeny jest następnie używany do oceny zaufania do wszystkich nadchodzących wiadomości e-mail od tego nadawcy. Im więcej wiadomości e-mail przechodzi pozytywnie przez testy dostarczalności u konkretnego odbiorcy, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że przyszłe wiadomości trafią do folderu spamu.

Każda domena wysyłkowa posiada wiele różnych ocen składających się na reputację u poszczególnych dostawców poczty. W związku z tym inna reputacja będzie na serwerach Google a inna na serwerach Microsoft. Dlatego w AnoMail testy antyspamowe podzielone są między innymi na filtr antyspamowy Google oraz filtr antyspamowy Microsoft.

Ponadto, reputacja domeny może się różnić, ponieważ wiadomości wysyłane do różnych odbiorców nie są identyczne. Na przykład, sposób, w jaki Gmail ocenia daną domenę, może być znacząco odmienny od tego, jak robi to Yahoo. Zrozumienie tych mechanizmów jest kluczowe dla utrzymania zdrowego i efektywnego biznesu w zakresie komunikacji e-mailowej.

Polecany temat: Dlaczego moje maile trafiają do spamu na kontach GMail?

Wdrożenia AnoMail z serwerem mailingowym

Oferujemy wdrożenie programu AnoMail w połączeniu z serwerem mailingowym, dostarczanym przez partnera biznesowego, firmę Niebieski.net. Rozwiązanie to umożliwia natychmiastowe rozpoczęcie wysyłek e-mailowych do stałych oraz potencjalnych klientów. Implementacja zapewnia szybki start kampanii e-mailingowych oraz efektywne zarządzanie komunikacją marketingową.

Zobacz: Wdrożenie AnoMail pod wysyłki zapytań i ofert

Spowolnij wysyłkę e-mailingu z nowej domeny

W okresie w którym rozgrzewana jest domena czyli gdy przyzwyczajamy serwery odbiorców do Państwa wysyłek, trzeba zacząć wysyłać mailingi do zweryfikowanej grupy odbiorców w małych ilościach i rozłożyć wysyłkę na kilka dni. Daje to serwerom pocztowym możliwość dokładnego obserwowania Państwa mailingów oraz tego w jaki sposób adresaci traktują Wasze wiadomości tzn. czy się angażują (czytają, odpowiadają, klikają w linki) czy raczej od razu kasują lub oznaczają jako spam.

Nie wysyłaj poczty do odbiorców, którzy nie czekają na Twoje maile

Krytycznym błędem jest wysyłanie poczty z nowej domeny (lub starej, która ma niską reputację) do odbiorców, którzy Was nie znają, nie pamiętają lub nie czekają na Wasze wysyłki. W okresie rozgrzewania domeny ważne jest aby minimalizować ryzyko generowanie odbić lub zgłoszeń antyspamowych. Dlatego bazę należy podzielić na małe grupy i wysyłać maksymalnie do kilkuset wiadomości na dobę. 

Aby spowolnić wysyłkę w AnoMail należy kliknąć przycisk Ustawienia i wybrać funkcję Masowej korespondencji i w zakładce Wysyłka spowolnić wysyłkę. Dla przykładu w pierwszych dniach ustawiamy aby program po wysłaniu każdej wiadomości robił 15 sekund przerwy zanim wyśle kolejnego maila. Potem stopniowo można zmniejszać opóźnienia.

Rozgrzewanie adresu IP serwera
Spowolnienie wysyłki aby stopniowo przyzwyczajać serwery do nowego adresu IP

Narzędzia do monitorowania reputacji nadawcy

W przypadku wysyłek do serwerów Google koniecznie trzeba założyć konto w Google Postmaster Tool. Jest to darmowe narzędzie służące do analizy i monitorowania jakości oraz dostarczalności wiadomości e-mail wysyłanych przez dużych nadawców do użytkowników Gmaila. Umożliwia monitorowanie parametrów takich jak wskaźnik dostarczalności, reputacja IP i domeny, a także statystyki dotyczące skarg na spam, co pozwala na optymalizację strategii wysyłania wiadomości.

Warto używać także serwisu MXtoolbox umożliwiającego analizę i diagnostykę ustawień serwerów pocztowych oraz DNS. Jest to zestaw narzędzi pozwalający wykryć problemy związane z dostarczaniem poczty e-mail, poprawnością konfiguracji oraz obecnością na listach spamerskich RBL.

Następnym narzędziem jest Spamhaus zajmujący się zwalczaniem spamu i udostępnianiem czarnych list adresów IP oraz domen wykorzystywanych do wysyłania niechcianych wiadomości. Wykorzystuje zaawansowane systemy analizy danych, aby identyfikować i blokować źródła spamu, wspierając działania administratorów sieci i dostawców usług internetowych.

Na koniec warto zerknąć na platformę Senderscore, która ocenia reputację nadawców e-maili na podstawie wskaźnika, wyrażającego jakość i zaufanie do wysyłanych wiadomości. System analizuje różnorodne dane, takie jak liczba skarg na spam i wskaźnik dostarczalności, aby pomóc w identyfikacji potencjalnie niechcianych nadawców.

 

Czynniki wpływające na reputację domeny nadawcy

Na określenie reputacji domeny wpływa wiele czynników. Przede wszystkim, istotna jest historia wysyłanych wiadomości, ich częstotliwość, jak również występowanie skarg na spam. Równie ważne są wskaźniki zaangażowania odbiorców, takie jak wskaźniki otwarć i kliknięć, oraz proporcja wiadomości odbitych z powodu nieistniejących adresów e-mail

Ważna jest także każdorazowa analiza treści wiadomości, aby wysyłany list nie miał znamion spamu oraz monitorowanie listy odbiorców pod względem odbić. Dlatego bezwzględnie zalecamy usunięcie adresów, które generują odbicia i w żadnym wypadku nie należy ponawiać na nie wysyłki nawet na adresy z tzw. miękkich odbić czyli zapchane skrzynki.

Częstotliwość zmian w zakresie adresów IP używanych do wysyłki również jest brana pod uwagę, gdyż może świadczyć o próbach obejścia mechanizmów filtrujących. Dlatego częsta zmiana serwerów wysyłkowych nie jest zalecana.

Serwer współdzielony czy raczej serwer z dedykowanym adresem IP?

Do oceny reputacji domeny brana jest także pod uwagę reputacja firmy hostingowej, w której macie wykupiony hosting. W przypadku gdy wysyłacie mailing do potwierdzonych baz odbiorców czekających na Wasze listy zalecamy korzystanie z serwerów poczty z prywatnym adresem IP. Z kolei do wysyłek cold mailingów i zapytań o możliwość przesłania oferty lepiej sprawdzają się serwery współdzielone.

Ważny temat: Wytyczne dla masowych nadawców poczty do serwerów Google (GMail)

Inne tematy, które mogą przydać się do mailingu: