Pozyskiwanie zgód marketingowych
do wysyłania ofert z AnoMail
Program do pozyskiwania zgód marketingowych
Pozyskiwanie zgód marketingowych na wysyłanie informacji handlowych to jeden z pierwszych kroków w celu realizacji legalnych mailingów. Program AnoMail jest narzędziem marketingowym które automatyzuje proces pozyskiwania zgód marketingowych na wysyłanie ofert.
Przy pomocy oprogramowania AnoMail można także dopełnić obowiązku informacyjnego (RODO). Zgody można pozyskiwać przez stronę internetową firmy na etapie zapisu do newslettera lub poprzez wysłanie wiadomości e-mail z linkiem do potwierdzenia zgody na przesłanie informacji handlowej.
W świetle obowiązujących przepisów prawa należy pozyskać następujące zgody:
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych.
- Zgoda na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną.
- Zgoda na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego.
Pozyskiwanie zgód marketingowych
Zgoda marketingowa nie może być domniemana
Zgoda powinna być jawna, świadoma, dobrowolna i potwierdzona. Przypominamy że zgoda nie może być zawarta (ukryta) w Państwa regulaminie usługi lub domyślnie zaznaczona. Dlatego na etapie konfiguracji zgód zwanych u nas klauzulami marketingowymi wybieracie Państwo wartość domyślną „NIE / puste” czyli zgoda nie jest zaznaczona.
Aby zapisać się do grupy Państwa klient będzie musiał sam zaznaczyć daną klauzulę. Bez jej zaznaczenia czyli bez wyrażenia określonej zgody, adres klienta nie pojawi się w Państwa bazie adresowej.
Pozyskiwanie zgód marketingowych poprzez stronę
Zalecanym sposobem budowy bazy adresowej jest umieszczenie na stronie internetowej firmy formularza subskrypcji i poprzez niego pozyskiwanie zgód marketingowych. Na etapie zapisu do newslettera warto dać klientowi możliwość wybrania grupy, która go interesuje np. szkolenia e-marketing, szkolenia finanse itd. Dzięki segmentacji klientów i wykorzystaniu danych o odbiorcy można uzyskać lepszy efekt sprzedażowy.
W jaki sposób pozyskuje się zgody marketingowe w AnoMail?
Działa to tak, że internauta odwiedza Państwa stronę i zostawia swój adres e-mail. Jednak zanim adres trafi do Państwa bazy danych właściciel adresu musi zaznaczyć wymagane przez prawo zgody marketingowe. Następnie moduł subskrypcji z AnoMail wysyła na podany adres e-mail wiadomość z prośbą o potwierdzenie chęci zapisania np. do newslettera.
Patrz: Klauzula informacyjna RODO w stopce wiadomości e-mail
Co powinna zawierać zgoda na komunikację marketingową?
Zgoda na komunikację e-marketingową powinna określać kanał przyszłego kontaktu z potencjalnym klientem (np. adres poczty elektronicznej), cel tego kontaktu (np. wysyłanie ofert) oraz podmiot, na rzecz którego zgoda jest udzielana. Zgoda powinna być udzielana na rzecz jednego podmiotu wskazanego w treści zgody.
Weryfikacja adresu e-mail metodą double opt-in
Dopiero gdy odbiorca potwierdzi chęć zapisania przez kliknięcie w link aktywacyjny to adres e-mail trafia do bazy programu AnoMail na Państwa serwerze internetowym. Internauta w trakcie zapisywania może wybrać grupę tematyczną do której chce się zapisać ale przed zapisaniem musi potwierdzić wszystkie ustawione przez Państwa klauzule marketingowe.
Nie zalecamy tworzyć jednej grupy tylko raczej dążyć do segmentacji klientów już na etapie samego zapisywania się do newslettera. Dzięki temu, że ktoś wybierze tematykę która go interesuje np. „wyprzedaże” będzie można kierować do niego dopasowany przekaz marketingowy.
Weryfikacja zgód marketingowych jakie wyraził klient
Po zapisaniu subskrybenta do bazy danych w każdej chwili będzie można sprawdzić kto, kiedy oraz jakie zgody zaznaczył. W związku z powyższym gdy przysłowiowy Jan Kowalski zadzwoni do Państwa za rok i zapyta dlaczego wysyłacie mu informacje handlowe to bez problemu będziecie mogli mu przedstawić wszystkie zgody jakie zaznaczył.
Pozyskiwanie zgód marketingowych poprzez e-mail
Dla przedsiębiorstw, które rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej lub firm, które chcą pozyskać nowych klientów wydaje się słuszne zakup bazy adresów e-mail przedsiębiorców. Ważne aby zakupiona baza adresowa była zbudowana z poszanowaniem prawa oraz dobrana pod kątem tego co będziecie Państwo chcieli zaoferować.
Kupując bazy adresowe lub zbierając adresy e-mail z internetu w pierwszej kolejności należy podzielić bazę na adresy o charakterze danych osobowych oraz ogólne skrzynki e-mail firm. Służy do tego Klasyfikator adresów e-mail (RODO) dostępny w wybranych opcjach programu AnoMail.
Spełnij obowiązek informacyjny przetwarzania danych osobowych
W dalszym kroku należy dopełnić obowiązku informacyjnego (RODO) w odniesieniu do adresów stanowiących dane osobowe i poinformować właściciela adresu, w jakim celu i przez kogo będą przetwarzane dane osobowe.
W przypadku ogólnych skrzynek e-mail przedsiębiorców wystarczy uzyskać zgodę na przesłanie informacji handlowej oraz zgodę na wykorzystanie automatycznych systemów mailingowych na realizację celów marketingu bezpośredniego.
Zobacz także: Brak zgód na wysyłanie ofert oraz Usuwanie ryzykownych adresów zgłaszających spam
Porządkowanie bazy przed wysyłką zapytań
Posiadając zakupioną bazę adresów e-mail należy zadbać o higienę bazy adresowej i przed podjęciem jakichkolwiek wysyłek najpierw trzeba oczyścić bazę z błędnych adresów oraz adresów odbiorców, którzy nie powinni otrzymywać żadnej korespondencji (czyt. Brak zgody na mailing) a także usunąć nieaktualne adresy e-mail (czyt. weryfikacja adresów e-mail).
Prośba o wyrażenie zgody z automatycznym linkiem do zapisu
W dalszej kolejności tworzy się treść listu z prośbą o wyrażenie zgody na kontakt marketingowy i korzystając z funkcji internetowego modułu subskrypcji wstawia się do listu spersonalizowane linki zapisu do określonej grupy.
Po kliknięciu w link odbiorca od razu jest zapisywany do danej grupy i wyświetli mu się strona docelowa tzw. landing page, którą ustawiacie Państwo w programie AnoMail. W razie potrzeby zamiast strony docelowej z ofertą można przedstawić klientowi stronę z polityką prywatności Państwa firmy.
Dokumentacja do modułu subskrypcji online
Zbieranie adresów e-mail przez stronę
Moduł subskrypcji online instalowany jest na Państwa stronie internetowej i jest zupełnie niezależny od systemu CMS (System Zarządzania Stroną Internetową), z którego aktualnie Państwo korzystacie.
Wszystkie adresy e-mail zapisywane są na Państwa serwerze i tylko wy macie do nich dostęp.
Moduł do współpracy z programem AnoMail wymaga obsługi przez Państwa serwer skryptów PHP, bazy mySQL oraz modułu ionCube loader.
RODO - Spełnienie obowiązku informacyjnego
Z dniem 25 maja 2018 r. weszło w życie RODO (GDPR) tzn. rozporządzenie unijne dotyczące ochrony danych osobowych. RODO obejmuje wszystkie firmy, które gromadzą i wykorzystują dane osób fizycznych w tym imienne adresy e-mail pracowników.
W związku z tym w pierwszej kolejności należałoby przedstawić każdej osobie fizycznej, której adres e-mail Państwo przetwarzacie tzw. klauzulę informacyjną zawierająca m.in. informacje na temat tego kto i w jakim celu oraz zakresie przetwarza dane osobowe.
Zobacz również: Klauzula RODO w mailu utworzona przez sztuczną inteligencję
Autoresponder z ofertą lub klauzulą RODO
Niektóre firmy wykorzystują do tego Autoresponder wbudowany w lokalny moduł subskrypcji AnoMail. Po wysłaniu wiadomości z zapytaniem gdy odbiorca listu kliknie w link „zgody” to AnoMail wysyła mu automatycznie wiadomość zwrotną np. z ofertą a w załączniku dokument PDF zawierający wspomnianą klauzulę informacyjną.