Jak działa filtr antyspamowy?
omijanie filtra antyspamowego
Co to jest filtr antyspamowy i jak działa?
Filtr antyspamowy to program komputerowy, który działa najczęściej na serwerze poczty adresata lub bezpośrednio w programie pocztowym odbiorcy listu. Filtr antyspamowy analizuje wiele czynników zanim podejmie decyzję czy dany list umieścić w folderze spam lub czy od razu go skasować na poziomie serwera.
Treść newslettera to tylko jeden z czynników, który decyduje czy Państwa list pojawi się u adresata w skrzynce odbiorczej czy trafi do wiadomości śmieci. Kolejne czynniki to reputacja serwera wysyłkowego, historia domeny wysyłkowej, obecność na listach spamerskich lub nawet zaangażowanie odbiorców itd.
Na co zwraca uwagę filtr antyspamowy odbiorcy listu?
Zanim wiadomość e-mail pojawi się w skrzynce odbiorczej odbiorcy filtr antyspamowy na poziomie serwera sprawdza czy serwer wysyłkowy nadawcy znajduje się na popularnych listach spamerów np. SpamCop, Barracuda, SORBS itd. Jeżeli obecność serwera nadawcy na czarnych listach potwierdzi się to list jest automatycznie kasowany lub odrzucany z komunikatem „Nie przyjmujemy spamu”.
Liczą się Reputacja i zaangażowanie czytelników newslettera
Gdy obecność nadawcy na listach RBL nie potwierdzi się to sprawdzana jest reputacja serwera lub domeny w oparciu o wcześniejsze wysyłki. Antyspam sprawdza czy wcześniej przychodziła poczta z danej domeny lub z danego serwera do mailingu. Jeżeli poczta przychodziła to czy była przez odbiorców kasowana, oznaczana jako spam czy odbiorcy odpowiadali na wiadomości itd. Zwłaszcza filtry Google oraz Microsoft biorą pod uwagę zaangażowanie odbiorców.
Pokrewny temat: Konfiguracja filtra antyspamowego Google/GMail w AnoMail
Analizowana jest treść listu, odnośniki oraz kolory i wielkość liter
Następnie filtr antyspamowy sprawdza czy w polu Do (ang. To) znajduje się adres odbiorcy. Potem analizowane są kolejne czynniki jak np. słowa w temacie listu, długość tematu, wielkość znaków itd. Sprawdzana jest także treść listu czy zawiera słowa używane w listach spamerskich lub ofertowych.
Badana jest kolorystyka listu, wielkość liter a także ilość, waga i powierzchnia zajmowana przez grafikę. Antyspam sprawdza czy grafika jest osadzona w wiadomości czy dociągana z serwera. Analizowane są odnośniki czyli linki umieszczone w liście.
System sprawdza czy hiperłącza do domen wymienionych w wiadomości nie zawierają szkodliwych treści lub czy nie pojawiają się w innych wiadomościach oznaczanych przez odbiorę jako spam.
Na koniec filtr antyspamowy zapisuje sumę kontrolną listu tzw. sygnaturę antyspamową i czeka czy na serwerze nie pojawią się kolejne wiadomości o podobnej sygnaturze. Jeżeli pojawią się masowe listy o takiej samej treści to system antyspamowy od razu wie, że ma do czynienia ze spamem i list oznacza jako spam lub prawdopodobny spam.
Polecamy: Losowe bloki tekstu do zmiany sygnatury antyspamowej listu
wiadomość otrzymuje punkty od filtra antyspamowego
Za każdy błąd system nadaje punkty antyspamowe. Dla przykładu np. 1 punkt za brak włączonego podpisu DKIM na Państwa serwerze wysyłkowym. Następny punkt za brak konfiguracji SPF w domenie wysyłkowej. Kolejny punkt za zwrot „Szanowni Państwo” lub wykrzykniki w temacie itd. Po przekroczeniu 5 punktów list uznawany jest jako spam i do tematu listu dodawane jest słowo SPAM.
Patrz: Analiza podobieństwa do innych listów uznanych za spam
Gdy ilość punktów przekroczy próg wysokiego poziomu spamu (ang. Hight spam score) list jest kasowany lub odbijany (ang. Bounce) i do odbiorcy przychodzi zwrot z niedostarczonej poczty z informacją „Treść listu uznana za spam” lub „Nie przyjmujemy spamu”. AnoMail potrafi takie zwroty rozpoznać i pokazać do kogo poczta nie dotarła ze względów antyspamowych.
Jak unikać filtra antyspamowego?
Jeśli Państwa newslettery trafiają do spamu a już wiedzą Państwo jak działa filtr antyspamowy to w pierwszej kolejności należy sprawdzić czy Państwa wysyłki są odpowiednio uwierzytelnione czyli chodzi o to aby serwer pocztowy odbiorcy (mechanizm antyspamowy na serwerze odbiorcy) miał pewność, że list został wysłany przez Państwa a nie kogoś, kto się pod Was podszywa.
W związku z tym należy skontaktować się z Państwa lokalnym informatykiem lub firmą hostingową w której macie wykupiony serwer do mailingu i zapytać czy ustawiono na serwerze wysyłkowym (domenie wysyłkowej) następujące mechanizmy tj. SPF, DKIM, DMARC oraz revDNS. Za brak każdego z tych zabezpieczeń otrzymujecie Państwo punkty od filtrów antyspamowych niezależnie od tego co i z jakiego programu pocztowego wysyłacie.
Punkty antyspamowe za każdy błąd
Popularny filtr antyspamowy SpamAssassin za każdy błąd dodaje punkty. Jeśli punktacja zbliży się do 2 punktów to list może zostać oznaczony jako spam. Jeżeli przekroczy punktów 5 to list na pewno trafi do spamu. Jeśli wymienione mechanizmy antyspamowe są prawidłowo ustawione a list nadal ląduje w spamie to trzeba przyjrzeć się treści listu czy nie ma znamion spamu lub czy nie wstawili Państwo jednego dużego obrazka zajmującego całą powierzchnię listu.
W programie AnoMail można to wszystko łatwo sprawdzić przechodząc do edytora treści listu i wybierając funkcję Sprawdź. Analizator antyspamowy treści pokaże Państwu, które słowa należy usunąć lub zamienić na inne.
Analizator obrazków pokaże czy któryś z obrazków nie jest za duży lub nie ma złej nazwy tzn. takiej, na które reagują filtry antyspamowe. W AnoMail znajdują się funkcje do przygotowania grafiki do newslettera z których zalecamy skorzystać.
Analizator odnośników pokaże Państwu czy w treści listu nie ma nieprawidłowych linków, które nie są mile widziane przez filtry antyspamowe itd. Jeżeli takie znajdzie to koniecznie trzeba je usunąć. Ponadto zalecamy wszystkie linki poprzedzać prefiksem „https” i a nie „http”.
SpamAssassin i reguły podobnieństwa RAZOR
Niektórzy dostawcy poczty korzystający z filtra antyspamowego SpamAssassin włączają dodatkowo regułę do „wyłapywania” wiadomości przypominających swoim wyglądem (sygnaturę antyspamową) spam. Gdy wiadomość zawiera treść oznaczaną przed odbiorców jako spam to uaktywni się reguła RAZOR2_CF_RANGE_51_100 czyli list zawiera elementy uznawane przez mechanizm antyspamowy Razor za spam.
Razor jest narzędziem antyspamowym, który na podstawie danych zawartych w treści listu potrafi oszacować czy dany mail jest spamem. Filtr antyspamowy Ryzor działa w oparciu o mechanizm porównywania otrzymywanych wiadomości z wzorcami spamu. Gdy wiadomość podobna jest do innych wiadomości uznanych przez społeczność jako spam, to Państwa list otrzymuje minimum 2 punkty antyspamowe. Gdy wiadomość zdobędzie 5 punktów to automatycznie trafia do spamu lub jest kasowana.
Nie wysyłaj takich samych lub podobnych wiadomości e-mail
Dlatego musicie pamiętać aby nie wysyłać ponownie takich samych wiadomości (RAZOR2_CF_RANGE_51_100) lub emaili, które w małym stopniu różnią się od siebie. W związku z tym zalecamy użyć sztucznej inteligencji dostępnej w AnoMail i za każdym razem tworzyć inną treść listu, inne tematy oraz zmieniać układ grafiki (zdjęć) zawartej w wiadomości e-mail.
Jak unikać filtra antyspamowego?
Skoro już wiesz jak działa filtr antyspamowy i po zastosowaniu się do zaleceń analizatorów antyspamowych z programu AnoMail list nadal będzie oznaczany jako spam, to trzeba sprawdzić czy adres Państwa serwera poczty z którego wysyłacie mailingi (domeny) nie znajduje się na liście spamerskiej (RBL). Można to sprawdzić w programie AnoMail przechodząc do menu Raporty i wybierając funkcje Raport antyspamowy multi-abuse.
Polecamy użyć także testera online, którego adres podano poniżej. Tester pokaże co poprawić aby wiadomości trafiały do skrzynek odbiorczych adresatów a nie do spamu. Wynik jaki powinni Państwo uzyskać nie powinien być mniejszy niż 90%.
Wymagany wynik testu nie mniejszy niż 95%
Reputacja serwera i zaangażowanie odbiorców
Jeśli nadal będzie problem z trafianiem do spamu to pozostaje ostatnia możliwość tj. reputacja Państwa serwera poczty (domeny) jest niska lub domena, z której wysyłacie pocztę została zakupiona w okresie krótszym niż 30 dni.
Niektóre filtry antyspamowe np. (Google/Gmail) analizują dodatkowo zaangażowanie odbiorców czyli biorą pod uwagę co odbiorcy korespondencji robią z Państwa listem. Jeśli od razu go kasują to filtr antyspamowy wie, że u innych Państwa list powinien być umieszczony w spamie itd. Google nie zdradza dokładnie jak działa filtr antyspamowy GMail ale podaje zalecenia dla masowych wydawców newsletterów z którymi warto się zapoznać.
Co można jeszcze zrobić aby obniżyć ryzyko trafienia do spamu?
Namów odbiorców aby klikali w linki dołączone do wiadomości e-mail lub dodali Twój adres e-mail do swojej książki kontaktów w programie pocztowym. Ma to szczególne znaczenie w przypadku odbiorców korzystających z programów pocztowych online np. GMail (ang. webmail) lub Outlook OWA. W związku z tym nie zmieniaj danych nadawcy, które wprowadziłeś do programu AnoMail.
Pokrewny temat: Wygrzewanie adresu IP serwera wysyłkowego
Podpisz cyfrowo każdą wiadomość e-mail
Na koniec proponujemy skorzystać z podpisu elektronicznego wiadomości e-mail, który dostępny jest w Ustawieniach programu AnoMail. Każda wiadomość może być podpisana cyfrowo. Dzięki temu odbiorca wiadomości oraz filtr antyspamowy wie, że wiadomość została wysłana przez Państwa a nie kogoś kto się pod Państwa podszywa.
Stosując podpisy cyfrowe zwiększa się wiarygodność Państwa wysyłek z AnoMail a odbiorcy listu nie boją się otwierać załączników lub klikać w linki zamieszczone w Państwa wiadomościach e-mail.
Na tę chwilę dla filtra antyspamowego nie ma znaczenia czy podpisujecie swoje wiadomości e-mail darmowym certyfikatem od firmy Actalis czy korzystacie z komercyjnych certyfikatów S/MIME od np. Certum/Unizeto.Ważne aby wiadomość była podpisana Państwa certyfikatem S/MIME co już na starcie pozwoli obniżyć punktację antyspamową.
Jak działa filtr antyspamowy Google/GMail?
Filtry antyspamowe od Google i Microsoft są obecnie najbardziej skutecznymi mechanizmami do walki ze spamem. Oba mechanizmy wykorzystują sztuczną inteligencję do oceny wiadomości czy jest spamem lub czy może być uznana jako spam.
Poniżej zamieszczone zostały najważniejsze elementy, które sprawdza Google zanim podejmie decyzję czy wiadomość umieścić w folderze SPAM.
Najważniejsze elementy, które filtr antyspamowy GMail bierze pod uwagę:
- Uwierzytelnienie serwera wysyłkowego czyli czy ustawiono na Państwa serwerze SPF, DKIM, DMARC, BIMI oraz revDNS.
- Obecność serwera wysyłkowego lub domeny na listach spamerskich. Google sprawdza czy adres IP Państwa serwera lub adres domenowy nie widnieje na popularnych listach spamerskich.
- Treść wiadomości oraz temat i załączniki, sprawdza temat listu oraz treść w poszukiwaniu typowych dla spamu znamion np. jeden duży obrazek lub słowa „promocja”, „oferta”, „kredyt”, „szkolenie”, „Szanowni Państwo” itd.
- Dane odbiorcy tzn. sprawdza czy list jest zaadresowany tylko do jednej osoby oraz czy w polu DO widnieje jej adres e-mail.
- Oznaczenie masowych wiadomości oraz link wypisania czyli sprawdza czy do nagłówków listu dodano Precedence Bulk oraz List-Unsubscribe, które są wymagane w przypadku wysyłania masowych wiadomości na serwery Google.
- Historia domeny i poprzednich e-mailingów kierowanych do serwerów Google. Analizuje czy wysyłali Państwo coś wcześniej ze swojej domeny oraz swojego serwera. Jeżeli nie było wysyłek to z automatu list może trafić do spamu.
- Ocena zaangażowania odbiorców Państwa wiadomości tzn. sprawdza czy Państwa klienci od razu kasowali listy czy przenosili do folderu na później lub czy klikali w linki zamieszczone w wiadomości.
- Ilość zgłoszeń antyspamowych – sprawdza ilu z Waszych odbiorców oznaczało Państwa wiadomości jako spam.
- Waga listu oraz analiza załącznika. Listy cięższe niż 100 KB oraz zawierające załączniki mogą nie być wyświetlane w całości. Google zagląda do załącznika zwłaszcza jeżeli jest w popularnym formacie np. PDF, DOC itp.
- Grafika dociągania z serwera – wiadomości e-mail zawierające obrazki pobieranie z Internetu są traktowane jako potencjalnie podejrzane lub śledzące i dlatego są automatycznie blokowane.
- Podobieństwo do wiadomości od innych firm, które wysyłają mailing o podobnej tematyce. Sprawdza jak odbiorcy traktowali wiadomości od innych firm, które zawierały treści podobne do tego co Państwo wysyłacie.
Pokrewny temat: Kto korzysta z filtra antyspamowego Google/GMail?
Chcesz poprawić dostarczalność wysyłek?
Szkolenia z tematyki unikania filtrów antyspamowych
Jeśli ta tematyka Państwa interesuje to zapraszamy na indywidualne konsultacje lub szkolenia w trakcie których omawiamy wszelkie kwestie związane z omijaniem filtrów antyspamowych oraz pokazujemy w jaki sposób zwiększyć skuteczność mailingów używając mechanizmów wbudowanych w AnoMail. W ramach konsultacji oferujemy także diagnozę błędów w Państwa dotychczasowej komunikacji e-mail.
W związku z dużą ilością zgłaszających się do nas użytkowników, korzystających z innych systemów mailingowych informujemy, że nie oferujemy płatnych konsultacji dla osób, które nie korzystają z naszego oprogramowania.
Szkolenie z e-mail marketingu w Katowicach
Akademia Górnośląska
40-659 Katowice, ul. Harcerzy Września 3
Telefon: +48 696 728 230